Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94183
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Personal component of graphomotor skills of children aged 5–8 years
Other Titles Особистісний компонент графомоторних навичок у дітей 5−8 років
Authors Demenko, Maryna Mykolaivna  
Harbuzova, Viktoriia Yuriivna  
Obukhova, Olha Anatoliivna  
Biesiedina, Antonina Anatoliivna  
Levchenko, Zoia Mykhailivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0717-5922
http://orcid.org/0000-0001-7183-6997
http://orcid.org/0000-0002-2104-8412
http://orcid.org/0000-0001-7294-3137
http://orcid.org/0000-0003-0722-830X
Keywords children
graphomotor skills
borderline neurotic disorders
emotional stability
education in Ukraine
діти
графомоторика
граничніневротичні розлади
емоційна стійкість
освіта в Україні
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94183
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Demenko M, Harbuzova V, Obukhova O, Biesiedina A, Levchenko Z. Personal component of graphomotor skills of children aged 5–8 years. East Ukr Med J. 2023;11(4):442-452. DOI: https://doi.org/10.21272/eumj.2023;11(4):442-452
Abstract Мета: оцінити особистісний компонентграфомоторнихнавичоку дітей 5–8 років. Період індивідуального розвитку дитини збігається з початком навчання в школі і характеризується підвищеною чутливістю організму до факторів зовнішнього середовища, що може призвести до дисгармонійного розвитку та погіршення здоров'я. Це обумовлює пошук нових підходів у розробці критеріїв прогностичного оцінювання рівня розвитку дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Методи: у дослідженні брали участьучні 1–2 класів (6–8 років) та діти дошкільного віку (5 років) загальноосвітніх шкіл та дошкільнихнавчальнихзакладів м. Суми (Україна) (п’ять загальноосвітніх шкіл та чотири дошкільні заклади міста, обстежено 487 дітей). Оцінкурівня невротизаціїдітей проводили зашістьмашкалами, які відображають основні аспекти прояву невротичних змін дітей: рівеньдепресії, астенія, поведінкові реакції, вегетативні розлади, розлади сну і тривожності.Частину найпростішої математичної обробки виконувалисяна персональному комп’ютері з використанням стандартних статистичних пакетів Statgrhics, STATISTICA (дескриптивна статистика, критерій Стьюдента, кореляційний, дисперсійний та факторний аналізи; розрахунок ризиків). Для початкової підготовки таблиць і проміжних розрахунків використовувався пакет Excel. Результати. У дітей 5–8 років із низьким рівнем графомоторики значення шкал «рівень депресивності»,«астенія», «поведінковіреакції» та «тривожність» вищі порівняно зі шкалами групи дітей із середнім рівнем розвитку рівняграфомоторики. Цей висновок підтверджується встановленим прямим кореляційним зв’язком між показником графомоторики та емоційною стійкістю (r=0,32, p<0,01), що свідчить про підвищення емоційної стійкості дітей із підвищенням рівня сформованості графомоторики.
Aim: to assess the personal component of graphomotor skills in children aged 5–8 years. The period of a child's individual development coincides with the beginning of schooling and is marked by increased sensitivity of the body to factors in the external environment, which can lead to disharmonious development and deterioration of health.This justifies the search for new approaches in the development of criteria for prognostic assessment of the development level of senior preschoolersand junior schoolers. Material and methods. Students of grades 1–2 (6–8 years) and children of preschool age (5 years) from secondary schools and preschools in Sumy (Ukraine) (five secondary schools and four preschools in the city, 487 children were examined) participated in the study.Assessment of the level of neuroticism in children was performed usingsix scales reflectingthe main aspects of the manifestation of neurotic changes in children: level of depression, asthenia, behavioral reactions, autonomic disorders, sleep disorders,and anxiety.Part of the simplest mathematical processing was performed on a personal computer using the standard statistical packages Statgrhics, STATISTICA (descriptive statistics, Student's test, correlation, variance and factor analyses; risk calculation). The Excel package was used for the initial preparation of tables and intermediate calculations. Results. For children aged 5–8 years with low levels of graphomotor skills, the scoresof the scales "level of depression", "asthenia", "behavioral reactions",and "anxiety" were higher compared to the scoresof thechildren with average levels of graphomotor skills. This conclusion was confirmed by the established direct correlation between the graphomotor skills indicator and emotional stability (r=0.32, p<0.01), which indicatedan increase of children's emotional stability with an increase in the level of graphomotor skillsformation.
Appears in Collections: Східноукраїнський медичний журнал

Views

China China
1
Netherlands Netherlands
5
Ukraine Ukraine
13
United States United States
129
Unknown Country Unknown Country
203

Downloads

United States United States
352

Files

File Size Format Downloads
Demenko_children_graphomotor_skills.pdf 1,08 MB Adobe PDF 352

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.