Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95915
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Identifying Consumer Preferences for New Generation Vehicles Using Multidimensional Preference Analysis
Other Titles Визначення споживчих переваг автомобілів нового покоління багатовимірним підходом
Authors Alkan, N.
Koksal, C.D.
ORCID
Keywords вибір споживача
електромобіль
переваги системи палива
багатовимірний аналіз переваг
автомобіль нового покоління
consumer choice
electric automobile
fuel system preference
multidimensional preference analysis
new generation car
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95915
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Alkan, N., & Koksal, C. D. (2024). Identifying Consumer Preferences for New Generation Vehicles Using Multidimensional Preference Analysis. Marketing and Management of Innovations, 15(2), 39–54. https://doi.org/10.21272/mmi.20 24.2-04
Abstract Останніми роками розвиток автомобільного сектору істотно вплинув на споживчі переваги в сфері транспорту, створюючи більше можливостей для задоволення потреб у цій галузі. Зміна потреб споживачів піднімає низку складних питань, зокрема, як автомобільні компанії повинні адаптувати свої продукти та які заходи слід вживати для забезпечення популярності їхніх брендів серед споживачів та підвищення їхньої лояльності. Електромобілі, які, як прогнозується, стануть одними з найпопулярніших видів транспорту в найближчому майбутньому з огляду на їхню ефективність та практичність. Метою цієї роботи є дослідження процесів прийняття рішень споживачами при купівлі автомобілів, їх ключових характеристик, а також очікувань споживачів щодо нових моделей автомобілів. Крім того, дана робота спрямована на оцінку ставлення користувачів до електромобілів та аналіз споживчих переваг щодо традиційних видів палива, таких як бензин, дизельне паливо та зріджений нафтовий газ (LPG), а також електричних та гібридних автомобілів. Для збору даних використовувалися анкети клієнтів автомобільної компанії з метою визначення факторів, що впливають на споживчі переваги в автомобільному секторі. В рамках дослідження було випадковим чином роздано анкету з 16 питаннями 405 респондентам. Для аналізу даних використовувалися описова статистика для визначення демографічних характеристик учасників, хі-квадрат тест для вивчення взаємозв'язків між демографічними характеристиками та факторами, що впливають на споживчі рішення, а також методи багатовимірного аналізу переваг для визначення найважливіших і найбільш переважних характеристик клієнтів при купівлі. Метод багатовимірного аналізу переваг, який є багатоваріантним статистичним методом, надає цінну інформацію про фактори, що визначають споживчі переваги та рішення. Багатовимірний аналіз переваг надає компаніям важливу перспективу як щодо конкуренції, так і щодо визначення прогалин на ринку. Згідно з результатами аналізу даних, учасники зазначили, що автомобіль нового покоління повинен мати низьке споживання палива та добру систему безпеки. Основними причинами вибору електромобілів були їх екологічність та підвищення цін на дизельне паливо і бензин, тоді як основною причиною негативного ставлення були проблеми з підзарядкою.
In recent years, developments in the automotive sector have impacted consumer preferences in transportation, creating more options for consumer needs in this area. Changing consumer needs raises a number of complex issues, such as how automotive companies should develop their products and what actions should be taken to ensure that their brands are popular with consumers and increase their loyalty. It is necessary to investigate the preferences of consumers regarding electric cars, which are expected to be among the types of vehicles that will become increasingly popular in the near future in terms of efficiency and utility. The aim of this study is to investigate consumers' purchasing processes, to determine the preferred brands and car features in this process and to determine consumers' expectations of new car models. At the same time, this study aimed to assess car users' perspectives on electric vehicles and examine participants' preferences for traditional fuel types such as gasoline, diesel and LPG, as well as electric and hybrid vehicles. The study used a questionnaire to collect data from customers of an automotive company to identify the factors that influence consumer preferences in the automotive sector. As part of the study, a 16-question questionnaire was randomly distributed to 405 respondents. In analysing the data, descriptive statistics were used to determine the demographic characteristics of the participants, chi-square tests were used to examine the relationships between demographic characteristics and factors influencing consumers' purchasing decisions, and multidimensional preference analysis methods were used to determine the most important and most preferred characteristics of customers when purchasing. The multidimensional preference analysis method, a multivariate statistical method, provides valuable information about the factors that determine consumers' preferences and decisions. Multidimensional preference analysis provides companies with an important perspective on both competition and the identification of gaps in the market. According to the results of the data analysis, participants indicated that a new generation car should have low fuel consumption and a good safety system. While the environmental friendliness of electric vehicles and the increase in diesel and gasoline prices were the main reasons for their preference, the reasons for nonpreference were problems with recharging.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
7
India India
78
Turkey Turkey
81
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
28
United States United States
275
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Australia Australia
6
France France
1
India India
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Turkey Turkey
1
United States United States
80

Files

File Size Format Downloads
Alkan_mmi_2_2024.pdf 567,04 kB Adobe PDF 91

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.