Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96186
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості агресивної поведінки студентій під час воєнного стану в Україні
Authors Маценко, Я.А.
ORCID
Keywords агресивна поведінка
психологічний стан
агресивна реакція
кореляційний аналіз
aggressive behavior
psychological state
aggressive reaction
correlational analysis
Type Bachelous Paper
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96186
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Маценко Я. А. Особливості агресивної поведінки студентів під час воєнного стану в Україні : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 – психологія / наук. кер. С. О. Ніколаєнко. Суми : Сумський державний університет, 2024. 69 с.
Abstract Воєнний стан в Україні створює численні виклики для молоді, зокрема для студентів. Вплив війни на психологічний стан студентів стає важливим предметом дослідження, оскільки агресивність може стати однією з реакцій на стресові ситуації, небезпеку та нестабільність. Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню особливостей агресивної поведінки студентів в умовах воєнного стану. Проведено аналіз видів агресивних реакцій та їх суттєві аспекти, а також особливості реакцій студентів в конфліктних ситуаціях в умовах воєнного стану. У ході дослідження було застосовано методики «Методика діагностики показників та форм агресії Басса-Дарки» та «Тест Томаса-Кілманна». Отримані результати оброблялися за допомогою методів математичної статистики. Було проведено ранжування показників та форм агресивності, кореляційний аналіз. Проаналізовано теоретичні підходи до вивчення агресивних реакцій. Аргументовано використання психологічного тренінгу та арт-терапії для профіліктики надмірних агресивних реакцій. Складено програму профілактики та корекції надмірного рівня агресивності студентів в умовах воєнного стану за допомогою арт-терапії.
The state of war in Ukraine creates numerous challenges for young people, in particular for students. The impact of war on the psychological state of students becomes an important subject of research, since aggressiveness can become one of the reactions to stressful situations, danger and instability. The qualification work is dedicated to the study of the characteristics of aggressive behavior of students in the conditions during martial law. An analysis of the types of aggressive reactions and their essential aspects, as well as the peculiarities of students' reactions in conflict situations during martial law have been conducted. In the course of the study, the techniques "Bass-Darki test of aggressive and hostile personality reactions and "Thomas-Kilmann's test" were applied. The obtained results were processed using the methods of mathematical statistics. Ranking of indicators and forms of aggressiveness, correlation analysis have been conducted. Theoretical approaches to the study of aggressive reactions are analyzed. The use of psychological training and art therapy for the prevention of excessive aggressive reactions is argued. A program of prevention and correction of the excessive level of aggressiveness of students in the conditions of martial law with the help of art therapy has been drawn up.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

United States United States
6
Unknown Country Unknown Country
3

Downloads

United States United States
1

Files

File Size Format Downloads
Matsenko_bak_rob.pdf 1,06 MB Adobe PDF 1

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.