Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96792
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проблематика моди на шпальтах часопису «Селянка України» / «Колгоспниця України» (1924–1941 рр.)
Other Titles Fashion issues in the columns of the magazine «Selianka Ukrainy» / «Kolhospnytsia Ukrainy» (1924–1941)
Authors Астапцева, Х.
ORCID
Keywords жіноча періодика УРСР
часопис «Селянка України»
часопис «Колгоспниця України»
журналістика моди 1924–1941 рр.
мода міжвоєнної доби
women’s periodical of the Ukrainian SSR
magazine «Selianka Ukrainy» [«Peasant woman of Ukraine»]
magazine «Kolhospnytsia Ukrainy» [«Collective farmer of Ukraine»]
fashion journalism 1924–1941
interwar fashion
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96792
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Астапцева Х. Проблематика моди на шпальтах часопису «Селянка України» / «Колгоспниця України» (1924–1941 рр.) // Образ. 2024. Вип. 2 (45). С. 60-77. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.2(45)-60-77
Abstract Повномасштабне вторгнення країни-агресора на територію України вкотре актуалізувало важливість поняття української ідентичності та змусило переосмислити історичні віхи розвитку журналістики, зокрема радянської української журналістики моди, у дискурсі не лише її відмінності від російського медійного продукту, але й довести унікальність, самобутність та цінність передовсім для світової спільноти. Актуальність та мета дослідження. Стаття репрезентує погляд на радянську пресу для жінок, зокрема її складову – тему моди, крізь оптику україноцентризму та антибільшовизму. Мета – продемонструвати функціонування української журналістики моди у межах перших десятиліть доби тоталітаризму в Українській РСР на прикладі часопису «Селянка України» / «Колгоспниця України» та виявити прикметні ознаки українського медійного продукту з галузі моди. Методологія. Дослідження ґрунтується на наскрізному вивченні часопису «Селянка України» /«Колгоспниця України» за всю історію його існування (1924–1941 рр.) за допомогою методів історизму, системності, соціокультурного аналізу та історико-антропологічного підходу. Результати. Досліджено, що матеріали про моду, які публікували на шпальтах «Селянки України» / «Колгоспниці України» з 1924 до 1941 р., за жанрами поділялися на фотозамітки, репортажі, проблемні статті, рецензії, епістолярні замітки, коментарі, а також статті практичного характеру. За підтемами виокремлено такі сегменти: (1) взірці жіночої краси УРСР; (2) кустарне виробництво одягу / тканин; (3) моделі одягу й технологія їх виготовлення; (4) поради щодо того, як одягатися й доглядати одяг; (5) посібники з крою і шиття; (6) промислове виробництво одягу / тканин; (7) пропаганда тоталітарної моди; (8) реклама швейного обладнання; (9) схеми ручних робіт із оздоблення одягу; (10) школи / курси крою та шиття. Висновки. З’ясовано особливості висвітлення теми моди у «Селянці України» /«Колгоспниці України» в період коренізації, колективізації та на початку Другої світової війни. Попри те що журнал був передовсім партійною трибуною та найбільш ідеологічно ангажованим часописом на тлі решти пресових видань для жінок Радянської України, питання моди з орієнтацією на читацьку аудиторію сільської місцевості в невеликих концентраціях та через фільтр більшовицької цензури висвітлювалося на шпальтах часопису.
The invasion of Ukraine by an aggressor country has emphasized the importance of Ukrainian identity and prompted a reassessment of Soviet Ukrainian fashion journalism, highlighting its distinctiveness and value globally. Relevance of the study. This article examines Soviet women’s press, focusing on fashion, through Ukrainocentric and anti-Bolshevik perspectives. It aims to showcase Ukrainian fashion journalism during the early years of totalitarianism using «Selianka Ukrainy» / «Kolhospnytsia Ukrainy» [«Peasant woman of Ukraine» / «Collective farmer of Ukraine»] as an example and identify unique features in fashion media. Methodology. The study analyzes «Selianka Ukrainy» / «Kolhospnytsia Ukrainy» from 1924 to 1941 using historicism, systematicity, socio-cultural analysis, and historical-anthropological approaches. Results. It has been investigated that materials on fashion in «Selianka Ukrainy» / «Kolhospnytsia Ukrainy» from 1924 to 1941 (52 issues out of 407) were categorized into genres including photo reports, articles, reviews, and practical guides. Topics covered: (1) standards of female beauty in the Ukrainian SSR; (2) handicraft production of clothing/fabrics; (3) clothing models and their manufacturing technology; (4) advice on dressing and caring for clothing; (5) cutting and sewing guides; (6) industrial clothing / fabric production; (7) propaganda of totalitarian fashion; (8) advertising of sewing equipment; (9) schemes for manual embellishment of clothing; (10) schools / courses of cutting and sewing. Conclusions. The peculiarities of fashion coverage in «Selianka Ukrainy» / «Kolhospnytsia Ukrainy» during the period of indigenization, collectivization, and at the beginning of World War II have been clarified. It has been revealed that despite «Selianka Ukrainy» / «Kolhospnytsia Ukrainy» primarily being a party tribune and the most ideologically engaged magazine among other press publications for women in Soviet Ukraine, the fashion issue aimed at the readership of rural areas was covered in small concentrations and filtered through the Bolshevik censorship in the columns of the magazine.
Appears in Collections: Образ

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Astaptseva_Obraz_2_2024.pdf 470.49 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.