Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99679
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Experience of using modern information and communication technologies in the professional training of future dentists
Other Titles Досвід використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці майбутніх лікарів-стоматологів
Authors Gevkaliuk, N.
Martyts, Yu.
Mykhailiuk, V.
Pynda, M.
ORCID
Keywords якість освіти
комп’ютерно-орієнтоване освітнє середовище
дистанційна освіта
тренінгові технології
професійна компетентність лікаря
quality of education
computer-oriented educationenvironment
distance education
training technologies
professional competence of the doctor
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99679
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Gevkaliuk N, Martyts Yu, Mykhailiuk V, Pynda M. Experience of using modern information and communication technologies in the professional training of future dentists. East Ukr Med J. 2025;13(2):442-452. DОI: https://doi.org/10.21272/eumj.2025;13(2):442-452
Abstract Мета дослідження – обґрунтувати доцільність, можливості та особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітній діяльності Тернопільського національного медичного університету імені І. Горбачевського з огляду на прогресивні світові інновації в медичній науці та практиці. Матеріали та методи. Застосовувалися наступні наукові методи: а) теоретичний – аналіз наукової психолого-педагогічної літератури для узагальнення вітчизняного та світового досвіду застосування сучасних цифрових технологій у вищих навчальних закладах; б) емпірико-педагогічні спостереження за навчальною діяльністю суб’єктів середовища з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, опитування, інтерв’ювання, анонімне анкетування студентів-стоматологів для оцінки ефективності функціонування сучасних цифрових технологій; в) статистична – описова статистика для аналізу та інтерпретації результатів досліджень. Результати. У статті описано досвід та особливості використання цифрових технологій в освітній діяльності Тернопільського національного медичного університету імені І. Горбачевського. Вивчення передового досвіду європейської та американської медичної освіти у вищих навчальних закладах послугувало прийняттю вченою радою Тернопільського національного медичного університету імені І. Горбачевського Концепції розвитку «Інтеграція у світовий медичний освітній простір», що поклало початок впровадженню сучасних освітніх технологій. У статті подано огляд інформаційно-технологічної платформи університету в підготовці медичних кадрів, описано сучасний стан дистанційного навчання, його особливості у формуванні загальної та професійної компетентностей майбутніх лікарів із застосуванням інтерактивних методів, раціональну організацію самостійної роботи студентів із використанням інноваційних форм і цифрових технологій. Проведено аналіз анонімного анкетування студентів щодо ефективності існуючої організації освітнього процесу в Тернопільському національному медичному університеті імені І. Горбачевського з використанням ресурсів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Висновок. Сучасні цифрові технології виявилися ефективним освітнім засобом професійної підготовки майбутніх медичних працівників. Аналіз проведеного анонімного опитування показав, що більшість студентів підтвердили доцільність та ефективність використання ресурсів комп’ютерно-орієнтованого освітнього середовища як засобу організації педагогічної взаємодії в Тернопільському національному медичному університеті імені І. Горбачевського.
The objective of the research is to justify the appropriateness, possibilities and peculiarities of using information and communication technologies in the educational activities of the Ivan Horbachevsky Ternopil National Medical University, considering the advancing global innovations in medical science and practice. Materials and methods. The following scientific methods were applied: a) theoretical – analysis of psychological and pedagogical scientific literature to summarize domestic and international experience in the application of modern digital technologies in higher education institutions; b) empirical – pedagogical observations of the educational activities of the environment's subjects using information and communication technologies, surveys, interviews, anonymous questionnaires of dental students to assess the effectiveness of the functioning of modern digital technologies; c) statistical –descriptive statistics for the analysis and interpretation of research results. Results. The article describes the experience and peculiarities of using digital technologies in the educational activities of Ivan Horbachevsky Ternopil National Medical University. The study of the advanced experience in European and American medical education in higher education institutions contributed to the adoption by the academic council of Ivan Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Development Concept "Integration into the World Medical Education Space", which marked the beginning of the implementation of modern educational technologies. The article provides an overview of the university's information technology platform in the training of medical professionals, describes the current state of distance education, its features in forming the general and professional competencies of future doctors using interactive methods, and the rational organization of students' independent work using innovative forms and digital technologies. An analysis of anonymous student surveys on the effectiveness of the existing educational process organization at Ivan Horbachevsky Ternopil National Medical University using the resources of modern information and communication technologies has been conducted. Conclusion. Modern digital technologies prove to be an effective educational tool in the professional training of future medical professionals. An analysis of the conducted anonymous survey has shown that the majority of students confirmed the appropriateness and effectiveness of using computer-oriented educational environment resources as a means of organizing pedagogical interaction at Ivan Horbachevsky Ternopil National Medical University.
Appears in Collections: Східноукраїнський медичний журнал

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Gevkaliuk_Experience_quality_of_education.pdf 1.32 MB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.