Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99786
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Факторний аналіз індивідуально-типологічних властивостей та психофізіологічного розвитку дітей 5-7 років |
Other Titles |
Factor analysis of individual-typological properties and psycho-physiological development of children aged 5-7 years |
Authors |
Kolesnyk, Anna Serhiivna
![]() Brizhata, Iryna Anatoliivna ![]() Тонкопей, Ю. Sytnyk, Olha Andriivna ![]() Voitenko, Valentyna Leonidivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8505-0813 http://orcid.org/0000-0002-9988-4285 http://orcid.org/0000-0002-2020-2684 http://orcid.org/0000-0002-3911-8116 |
Keywords |
діти серцево-судинна система пам’ять властивості уваги індивідуально-типологічні властивості нервової системи нейродинамічні функції сенсомоторні системи children cardiovascular system memory properties of attention individual typological properties of the nervous system neurodynamic functions sensorimotor systems |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99786 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kolesnyk A, Brizhata I, Tonkopei Yu, Sytnyk O, Voitenko V. Factor analysis of individual-typological properties and psycho-physiological development of children aged 5-7 years. East Ukr Med J. 2025;13(2):504-512. DОI: https://doi.org/10.21272/eumj.2025;13(2):504-512 |
Abstract |
Мета: провести факторний аналіз нейродинамічних, сенсомоторних властивостей та психофізіологічного розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Характерною особливістю вікового періоду дошкільного та молодшого шкільного віку визначене інтенсивне формування психофізіологічних функцій, особливо пам’яті та уваги. Динаміка зміни вказаних функцій буде залежати від індивідуально-типологічних властивостей центральної нервової системи. Отже, розвиток сенсомоторних та нейродинамічних властивостей відображає процес біологічного формування еволюційного становлення когнітивних функцій, на які впливають ряд різноманітних факторів екзогенного та ендогенного походження, таких як навчання, виховання тощо. Зважаючи на вагомість впливу нейрофізіологічних механізмів і їх зв’язку з процесами формування індивідуально-типологічних властивостей, було встановлено низку закономірностей особливостей розвитку психофізіологічних функцій дітей 5-7 років. Матеріал і методи. Взяли участь у дослідженні 108 дітей: 36 – п’ятирічного віку, 34 – шестирічного та 38 – семирічного віку. Обстеження проводилося відповідно до вимог Гельсінської декларації WMA та за згодою батьків. У план дослідження включено визначення нейродинамічних та сенсомоторних властивостей нервової системи на приладі «Діагност-1М», За допомогою інструментальної методики «Фазаграф» досліджувався регуляторний вплив вегетативної нервової системи на серцевий ритм. Метод включав збір та аналіз електричних потенціалів, а також спектральних характеристик регуляторних функцій, що дозволяє отримувати вагомі статистичні показники серцевого ритму. Це дає змогу оцінити взаємодію між АНС і серцевою діяльністю, а також виявити особливості функціонування нервової системи у дітей. Зважаючи на етапність дослідження та неоднорідність змінних, математична обробка даних була багаторівневою. Це пояснюється тим, що більшість даних через значну асиметрію та малий ступінь дискретизації не відповідала умовам закону нормального розподілу. Використання багаторівневої обробки дозволило більш точно оцінити результати та врахувати всі специфічні особливості даних. Для дослідження функцій уваги використовували загальноприйняту методику «Коректурна проба» в модифікації, що дозволяє оцінити рівень концентрації, розумової продуктивності, точності виконання завдання та об’єму уваги у дітей. Дослідження довільної зорової та слухової пам'яті визначали за загальноприйнятими методиками, які дозволяють визначити максимальний обсяг символів. Для цього використовували 10 картинок та 10 слів, що забезпечує комплексну оцінку пам'яті у дітей. Ці методики дозволяють виявити здібності до запам'ятовування та відтворення інформації в різних формах. Результати. Встановлено, що для дітей 5-річного віку основним фактором впливу є показники частоти серцевих скорочень (ЧСС) та їх статистичні показники, тоді як додатковим фактором виступає проста зорово-моторна реакція вибору. При аналізі 6-річних обстежуваних картина була схожа на 5-річних, але фактори впливу нейродинамічних показників не були виявлені в жодній групі компонентів. Таким чином, факторний аналіз у 6-річних дітей підтверджує стабільну роль показників серцево-судинної системи в забезпеченні розумової діяльності. Виділення головних компонентів у дітей 7-річного мало деякі відмінності порівняно з дітьми молодшого віку. Важливо зазначити, що в цій групі значущим став показник короткочасної зорової пам'яті. Таким чином, у дітей 7-річного віку, крім показників серцево-судинної системи, починають проявлятися й показники психофізіологічних функцій. Висновки. Дослідження психофізіологічних функцій дітей віком 5-7 років виявило важливі закономірності, що підкреслюють значення серцевої діяльності як основного фактора, який забезпечує розумову активність. Особливо важливим показником виявилася частота серцевих скорочень (ЧСС), яка дозволяє оцінювати ступінь навантаження під час виконання інтелектуальних завдань. Результати свідчать про залежність розвитку психофізіологічних функцій від індивідуально-типологічних властивостей центральної нервової системи та впливу навчального середовища. Це відкриває нові можливості для оптимізації навчальних процесів та індивідуалізації підходів до виховання і навчання дітей, що робить дане дослідження актуальним для педагогічних працівник, психологів, науковців і т. п. Objective: to carry out a factor analysis of neurodynamic, sensorimotor properties, and psychophysiological development of children of preschool and primary school age. Intensive formation of psychophysiological functions, especially memory and attention, is a characteristic feature of the age period of preschool and junior school age. The changes over time in these functions will depend on the individual typological properties of the central nervous system. Therefore, the development of sensorimotor and neurodynamic properties reflects the process of biological formation of the evolutionary formation of cognitive functions, which are influenced by a number of various factors of exogenous and endogenous origin, such as education, upbringing, etc. Taking into account the importance of the influence of neurophysiological mechanisms and their connection with the processes of formation of individual-typological properties, a number of regularities of the peculiarities of the development of psychophysiological functions of 5-7-year-old children were established. Material and methods. 108 children took part in the study: 36 five-year-olds, 34 six-year-olds, and 38 seven-year-olds. The examination was carried out in accordance with the requirements of the WMA Declaration of Helsinki and with the consent of the parents. The research plan includes the determination of neurodynamic and sensorimotor properties of the nervous system on the Diahnost-1M device. The regulatory influence of the autonomic nervous system on the heart rhythm was studied using the Fazahraf instrumental technique. The method included the collection and analysis of electrical potentials, as well as spectral characteristics of regulatory functions, which allows obtaining significant statistical indicators of heart rhythm. This makes it possible to evaluate the interaction between the ANS and cardiac activity, as well as to identify the peculiarities of the functioning of the nervous system in children. Considering the stages of the research and the heterogeneity of the variables, mathematical data processing was multi-level. This is explained by the fact that most of the data, due to significant asymmetry and a small degree of discretization, did not meet the conditions of the law of normal distribution. The use of multi-level processing made it possible to more accurately evaluate the results and take into account all the specific features of the data. To study the functions of attention, we used the generally accepted technique "Correction test" in a modification that allows you to assess the level of concentration, mental productivity, accuracy of task performance, and the amount of attention in children. The study of voluntary visual and auditory memory was determined according to generally accepted methods that allow determining the maximum number of symbols. For this, 10 pictures and 10 words were used, which provides a comprehensive assessment of children's memory. These techniques make it possible to reveal the ability to remember and reproduce information in various forms. Results. It was established that for 5-year-old children, the main influencing factor is heart rate (HR) and their statistical indicators, while a simple visual-motor reaction of choice is an additional factor. When analyzing the 6-year-old examinees, the picture was similar to the 5-year-old, but the influencing factors of neurodynamic indicators were not found in any group of components. Thus, factor analysis in 6-year-old children confirms the stable role of indicators of the cardiovascular system in ensuring mental activity. The allocation of the main components in 7-year-old children had some differences compared to younger children. It is important to note that the index of short-term visual memory became significant in this group. Thus, in 7-year-old children, in addition to indicators of the cardiovascular system, indicators of psychophysiological functions also begin to appear. Conclusions. The study of psychophysiological functions of children aged 5-7 years revealed important regularities that emphasize the importance of cardiac activity as the main factor that ensures mental activity. The heart rate (HR) was a particularly important indicator, which allows us to assess the degree of stress during the performance of intellectual tasks. The results indicate the dependence of the development of psychophysiological functions on the individual-typological properties of the central nervous system and the influence of the educational environment. This opens new opportunities for optimizing educational processes and individualizing approaches to raising and teaching children, which makes this research relevant for pedagogical workers, psychologists, scientists, etc. |
Appears in Collections: |
Східноукраїнський медичний журнал |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kolesnyk_Facto_analysis_children.pdf | 1.29 MB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.