Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41679
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості ринкового позиціонування продукції для сонячної енергетики України
Other Titles Особенности рыночного позиционирования продукции для солнечной энергетики Украины
The features of product positioning for the Ukrainian solar energy
Authors Язвінська, Н.В.
Барановська, А.А.
ORCID
Keywords позиціонування
сегментація
ринок відновлювальної енергетики
сонячна енергетика
позиционирование
сегментация
рынок возобновляемой энергетики
солнечная энергетика
positioning
segmenting
renewable energy market
solar energy
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41679
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Язвінська, Н.В. Особливості ринкового позиціонування продукції для сонячної енергетики України [Текст] / Н.В. Язвінська, А.А. Барановська // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2015. - № 2. - С. 221-233.
Abstract У статті розглянуті особливості позиціонування на основі формування споживчої цінності продукції для сонячної енергетики, які дозволяють сформувати основні принципи позиціонування, як основи забезпечення конкурентоспроможності підприємств, що працюють на ринку сонячної енергетики. Ефективне позиціонування і просування науково-технічної продукції для сонячної енергетики на вітчизняному ринку необхідні для реалізації інноваційного потенціалу розвитку країни, підвищення конкурентоспроможності національної економіки в умовах глобалізації світогосподарських зв'язків. На основі аналізу ринкового середовища та визначення сегментів ринку сонячної енергетики визначені критерії відмітних особливостей при позиціонуванні фотовольтаїки.
В статье рассмотрены особенности позиционирования на основе формирования потребительской ценности продукции для солнечной энергетики, позволяющие сформировать основные принципы позиционирования в качестве обеспечения конкурентоспособности предприятий, работающих на рынке солнечной энергетики. Эффективное позиционирование и продвижение научно-технической продукции для солнечной энергетики на отечественном рынке необходимы для реализации инновационного потенциала развития страны, повышения конкурентоспособности национальной экономики в условиях глобализации мирохозяйственных связей. На основе анализа рыночной среды и определения сегментов рынка солнечной энергетики определены критерии отличительных особенностей при позиционировании фотовольтаики.
The features of the positioning on the basis of forming a consumer value for solar energy are examined in the article; it makes possible to form the main principles of positioning as a provision basis of competitiveness of enterprises, which do activities on the solar energy market. Effective positioning and promotion of the science-technical production for solar energy on the domestic market is essential for the country innovation potential realization, enhancement of national economy competitiveness in conditions of globalization of world business activities. The criteria of distinctive features are defined on the basis of market environment and determination of the solar energy market segments. The aim of the article. Defining of the priorities of enterprises market positioning, which conduct their activity of the solar energy market. The results of the analysis. Effective strategy of competitive positioning has the aim to form in the consciousness of target market an image of particular product (trade mark) and to protect its competitive differentiation. Examination of motivation features of Ukrainian consumers on the solar energy market made it possible to define that the rational motivation prevails due to the choice of supplier which must be done by consumers in terms of current phase of market development. Main criteria of making «to buy» decision is quality of photovoltaic (photovoltaics characteristics), certificates, service, prices, presence of minimum 50% of «domestic» component which is crucial for gaining the «green» tariff, and this is the basis for defining competitive positions on the market. At the presence of normal market environment enterprises would have an opportunity to use almost all criteria of distinctive features by positioning on the photovoltaic market. But, taking into account the law norm about the 50% of «domestic» component, the majority of market operators should be moved into segments where the norm is out. In fact, only a few enterprises can conduct their activity in the majority of segments. The basis of their positioning is provision of «green» tariff gaining through the necessary percent of «domestic» component in the production of these enterprises. Conclusions and directions of further researches. The main patterns for understanding of «positioning» category on the solar energy market in circumstances of the presence of «domestic» component factor are defined. The criteria of distinctive features by positioning and also possible strategies of photovoltaic positioning on the basis of benefit which must be gained by a consumer through selling energy with a «green» tariff and on the basis of offering a solution of stable energy supply problem are examined. It allows to lighten the process on practice. Next step in the defining the problem solution must be an elaboration of methodical set of instruments concerning choice and realization of positioning strategies on the solar energy market and estimation of effectiveness of chosen strategies, and prediction of consequences of their application.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
Denmark Denmark
1
Finland Finland
1
France France
6
Germany Germany
4
Greece Greece
7208
Ireland Ireland
198146
Italy Italy
28422
Japan Japan
2
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
616
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
5529201
United Kingdom United Kingdom
2765832
United States United States
44506743
Unknown Country Unknown Country
5529200

Downloads

China China
2
EU EU
1
Egypt Egypt
1
France France
3
Germany Germany
1895792
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
1
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
30448100
United Kingdom United Kingdom
590734
United States United States
44506742
Unknown Country Unknown Country
7

Files

File Size Format Downloads
Yazvinska_Baranovska.pdf 418,66 kB Adobe PDF 77441386

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.