Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45715
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Organizational and economic aspects of benchmarking innovative products at the automobile industry enterprises
Other Titles Організаційні та економічні аспекти бенчмаркінгу інноваційної продукції підприємств автомобільної промисловості
Authors Taraniuk, Leonid Mykolaiovych
Taraniuk, Karina Viktorivna
Shimko, V.Yu.
Marchenko, T.V.
Keywords benchmarking
phase
enterprise
electriccar
automobile industry
assessment
бенчмаркінг
фаза
підприємство
електромобіль
автомобільна промисловість
оцінювання
бенчмаркинг
предприятие
электромобиль
автомобильная промышленность
оценка
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45715
Publisher Sumy State University
License
Citation Organizational and economic aspects of benchmarking innovative products at the automobile industry enterprises [Текст] / L.M. Taraniuk, K.V. Taraniuk, V.Y. Shimko, T.V. Marchenko // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 2. - P. 108-116.
Abstract The article deals with the nature and characteristics to use benchmarking in the automobile industry domestic enterprises activity under the current economic conditions. The article identifies the concept of benchmarking, examining its stages, determinates the efficiency of benchmarking in workautomakers. It determines the economic aspects of the benchmarking in the work of automobile industry enterprise. The stages of innovative products benchmarking in the modern conditions of the productive forces development and market factors was analysed. Market electric vehicles are studied in Ukraine. The authors improved methodical approach to assess the vehicles selection with the best technical parameters based on benchmarking, which, unlike the existing ones, based on the calculation of the vehicles technical specifications integral factor in order to establish a better competitive product at automobile industry companies among evaluated. Aspects that need to be taken into account in the CJSC “Zaporizhia Automobile Building Plant” management to improve the competitiveness of its electric vehicles are identified. Benchmarking can be regarded as one of the most important area of marketing strategic research. Enterprises of automotive industry must develop activities to study “best” products and marketing process. It is proposed to do it compared to the enterprises which are competitors. Prospects for further study should be related to the methodological approaches’ formation to identify market segments for cars with electric motor depending on price, quality and technical characteristics.
У статті розглянуто поняття бенчмаркінгу, представлено етапи проведення бенчмаркінгу, досліджено ефективність використання бенчмаркінгу в роботі автовиробників. Розглянуто історичні аспекти виникнення методу бенчмаркінгу у світовій економічній науці. Визначено основі економічні аспекти проведення бенчмаркінгу в діяльності підприємств автомобільної галузі. Проаналізовано основі етапи проведення бенчмаркінгу інноваційної продукції в умовах сучасного розвитку продуктивних сил та впливу ринкових факторів на господарську діяльність компаній автомобільної галузі. Також розглянута необхідність використання бенчмаркінгу для підвищення конкурентоспроможності національного підприємства автомобільної промисловості ЗАТ “Запорізький автомобілебудівний завод” та запропоновано обґрунтовані кроки для її підвищення. Проведено бенчмаркінгове дослідження електромобілів за їх технічними характеристиками з метою встановлення лідера за технічними характеристиками з досліджених марок електромобілів, що успішно реалізуються в Україні. Авторами вдосконалено методичний підхід до оцінювання вибору транспортного засобу з кращими технічними параметрами на засадах бенчмаркінгу, який, на відміну від існуючих, заснований на розрахунку інтегрального коефіцієнта технічних характеристик транспортних засобів з метою виявлення більш конкурентоспроможної продукції підприємств автомобільної галузі. На підставі проведеної реалізації вдосконаленого методичного підходу до оцінювання вибору транспортного засобу з кращими технічними параметрами на засадах бенчмаркінгу, авторами встановлено лідера серед досліджених марок електромобілів.
В статье рассмотрено понятие бенчмаркинга, представлены этапы проведения бенчмаркинга, исследована эффективность использования бенчмаркинга в работе автопроизводителей. Рассмотрены исторические аспекты возникновения метода бенчмаркинга в мировой экономической науке. Определены основные экономические аспекты проведения бенчмаркинга в деятельности предприятий автомобильной отрасли. Проанализированы основные этапы проведения бенчмаркинга инновационной продукции в условиях современного развития производительных сил и влияния рыночных факторов на хозяйственную деятельность компаний автомобильной отрасли. Также рассмотрена необходимость использования бенчмаркинга для повышения конкурентоспособности национального предприятия автомобильной промышленности ЗАО “Запорожский автомобилестроительный завод” и предложены обоснованные шаги для ее повышения. Проведено бенчмаркинговое исследование электромобилей по их техническим характеристикам с целью установления лидера по техническим характеристикам исходя из исследованных марок электромобилей, которые успешно реализуются в Украине. Авторами усовершенствован методический подход к оценке выбора транспортного средства с лучшими техническими параметрами на основе бенчмаркинга, который, в отличие от существующих, основан на расчете интегрального коэффициента технических характеристик транспортных средств с целью выявления более конкурентоспособной продукции предприятий автомобильной отрасли. На основании проведенной реализации усовершенствованного методического подхода к оценке выбора транспортного средства с лучшими техническими параметрами на основе бенчмаркинга, авторами установлено лидера среди исследованных марок электромобилей.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

Canada Canada
1
China China
1
Finland Finland
1
France France
33
Germany Germany
4
Iran Iran
1
Malaysia Malaysia
1
Mozambique Mozambique
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
64
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2
Unknown Country Unknown Country
14

Downloads

China China
6
France France
3
Germany Germany
7
Hungary Hungary
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Japan Japan
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
3
Poland Poland
4
Russia Russia
3
South Korea South Korea
3
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
11
Unknown Country Unknown Country
11

Files

File Size Format Downloads
Taraniuk.pdf 298,12 kB Adobe PDF 59

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.