Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77090
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Social Media and Intangible Cultural Heritage for Digital Marketing Communication: Case of Marrakech Crafts
Other Titles Соціальні мережі та нематеріальна культурна спадщина у цифровому маркетингу: на прикладі крафтового виробництва в Марракеш
Authors Hammou, I.
Aboudou, S.
Makloul, Y.
ORCID
Keywords комунікації
нематеріальна культурна спадщина
Марракеш
Марокко
крафтова робота
соціальні мережі
communication
intangible cultural heritage
Marrakech
Moroccan craftsmanship
social media
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77090
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Hammou, I., Aboudou, S., & Makloul, Y. (2020). Social Media and Intangible Cultural Heritage for Digital Marketing Communication: Case of Marrakech Crafts. Marketing and Management of Innovations, 1, 121-127. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-09
Abstract У статті проаналізовано культурну спадщину Марокко та визначено про зростання її популярності на світовому ринку, зокрема, за рахунок крафтового виробництва. Авторами наголошено, що роль нематеріальної культурної спадщини у Марракеш неухильно зростає. Результати аналізу наукової літератури засвідчили, що більшість маркетингових досліджень не враховують взаємозв’язок між цифровими комунікаціями через соціальні мережі та просуванням нематеріальної культурної спадщини країни, що, у свою чергу, породжує інформаційну асиметрію та обмеженість. У статті доведено, що сучасний розвиток технологій та суспільства обумовлює необхідність застосування інструментів цифрового маркетингу при формуванні стратегії промоції культурної спадщини країни. Авторами проаналізовано та систематизовано підходи до визначення сутності поняття нематеріальної культурної спадщини Марокко. У статті висунуто та емпірично підтверджено гіпотезу про наявність статистично значущого взаємозв’язку між нематеріальною культурною спадщиною та цифровими комунікаціями, а саме використанням соціальних мереж. Методологію дослідження засновано на міждисциплінарному аналізі наукової літератури та використанні статистичного аналізу. Авторами проаналізовано ефективність просування нематеріальної культурної спадщини через соціальні мережі, а також ефективність промоції крафтового виробництва Марракеш в соціальних мережах. Вихідні панельні дані для дослідження згенеровано на основі результатів опитування 14 працівників міністерств та департаментів, що відповідають за розвиток туризму, крафтового виробництва та збереження культурної спадщини в Марокко. При цьому отримані результати свідчать про наявність статистично значущого взаємозв’язку між застосуванням комунікацій у соціальних мережах та ефективністю просування нематеріальної культурної спадщини Марокко, зокрема, Марракешу, на основі популяризації та підвищенні якості продуктів крафтового виробництва. Авторами запропоновано посилити промоцію крафтового виробництва, як складової культурної спадщини Марокко через соціальні мережі.
Morocco is endowed with an intangible cultural heritage of great interest at the global level, to which Moroccan craftsmanship, for which it is widely known internationally, makes a significant contribution. In today's, the notion of heritage is continuously expanding, experiencing an almost unlimited extension. The intangible heritage increasingly occupies a prominent place in the planning of several bodies, whose aim is to raise awareness among nations of the need to protect their cultural diversity and to help them to develop projects for the safeguarding and preservation of this category of heritage. The majority of marketing research has not addressed the issue of the relationship between social media communication and the promotion of intangible cultural heritage in the sense that there is an information deficit in addressing this issue. The concept of social media communication represents for professionals a lever of great importance since it has become indispensable to a good marketing strategy. It constitutes, in the context of research, a real tool for the promotion of intangible cultural heritage and the enhancement of territories. The main objective of this article is to explore the concept of intangible cultural heritage given the great importance it represents and its relationship with social media communication in the Moroccan context, especially in the promotion, transmission and even the safeguarding of this wealth. The study used a multidisciplinary exploratory in the fields of media communication and territorial marketing. Thus, the study focused on the two concepts: intangible cultural heritage and communication through social media, while analysing the nature of their interrelation in general and more specifically the relationship between communication through social media and the promotion of Marrakech handicrafts as part of Morocco's intangible cultural heritage. The results of this empirical study of an exploratory nature, conducted among 14 experts operating in the Moroccan handicrafts sector, demonstrated the existence of a strong relationship between the use of social media communication and the promotion of Moroccan intangible cultural heritage and more specifically the intangible cultural heritage of the city of Marrakech through the development and enhancement of its handicraft products.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Algeria Algeria
1603852739
Argentina Argentina
1
Australia Australia
-419108548
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
-1128753193
Belgium Belgium
1010419173
Bhutan Bhutan
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
805563528
Bulgaria Bulgaria
737608934
Cambodia Cambodia
94091
Canada Canada
-1128753210
Chile Chile
1
China China
-731354440
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
919799135
Czechia Czechia
1010419126
Denmark Denmark
949318209
Ecuador Ecuador
110002
Egypt Egypt
99241
Ethiopia Ethiopia
547029982
Finland Finland
1010419165
France France
-2011138882
Germany Germany
1010419237
Ghana Ghana
1
Greece Greece
-1128753172
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1010419154
Hungary Hungary
547030058
India India
1126896134
Indonesia Indonesia
-419108584
Iran Iran
-813759573
Iraq Iraq
95487
Ireland Ireland
102043
Israel Israel
124536
Italy Italy
1010419290
Japan Japan
-2007951218
Jordan Jordan
352755476
Kenya Kenya
949318223
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Laos Laos
1
Latvia Latvia
127633
Lithuania Lithuania
116584
Macao SAR China Macao SAR China
-419108541
Madagascar Madagascar
1
Malaysia Malaysia
1126896132
Malta Malta
50125
Mauritius Mauritius
111383
Mexico Mexico
163424
Moldova Moldova
1
Morocco Morocco
1010419266
Nepal Nepal
-813759574
Netherlands Netherlands
195791
New Zealand New Zealand
1603852722
Nigeria Nigeria
-1713732809
Norway Norway
1608210221
Pakistan Pakistan
1010419245
Palestinian Territories Palestinian Territories
-1401374602
Panama Panama
1
Paraguay Paraguay
100383
Peru Peru
190802
Philippines Philippines
1126896147
Poland Poland
949318247
Portugal Portugal
1126896129
Puerto Rico Puerto Rico
1608210228
Romania Romania
99368
Russia Russia
-1401374612
Saudi Arabia Saudi Arabia
1010419129
Senegal Senegal
1
Singapore Singapore
1583186996
Slovakia Slovakia
1603852730
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
114503
South Korea South Korea
-1401374623
Spain Spain
34210
Sri Lanka Sri Lanka
1608210237
Sweden Sweden
1010419289
Switzerland Switzerland
-1128753206
Syria Syria
1583263998
Taiwan Taiwan
1010419157
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1010419294
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Tunisia Tunisia
80798
Turkey Turkey
-813759571
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
100427
United Arab Emirates United Arab Emirates
-419108567
United Kingdom United Kingdom
1705362271
United States United States
-2011138889
Unknown Country Unknown Country
1010419239
Uzbekistan Uzbekistan
149452
Vietnam Vietnam
1010419243

Downloads

Algeria Algeria
151346
Argentina Argentina
1
Australia Australia
1010419142
Bahrain Bahrain
1
Bangladesh Bangladesh
1010419141
Belgium Belgium
1
Botswana Botswana
1
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1010419164
Canada Canada
1705362272
China China
1429422789
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
919799136
Czechia Czechia
203331
Ecuador Ecuador
143941
Egypt Egypt
-419108556
Ethiopia Ethiopia
1
France France
-2011138892
Georgia Georgia
1221857079
Germany Germany
-1713732810
Ghana Ghana
53811
Greece Greece
-1128753171
Guinea Guinea
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1128753166
Hungary Hungary
220981
India India
1126896135
Indonesia Indonesia
1010419168
Iran Iran
-813759572
Iraq Iraq
30472
Ireland Ireland
1608210202
Israel Israel
1221857067
Italy Italy
-1128753190
Japan Japan
-419108551
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
-2011138886
Latvia Latvia
1
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
84821
Macao SAR China Macao SAR China
25649
Madagascar Madagascar
1
Malaysia Malaysia
1126896133
Mauritius Mauritius
1603852779
Mexico Mexico
1010419162
Morocco Morocco
-2011138883
Nepal Nepal
483407466
Netherlands Netherlands
91210
New Zealand New Zealand
1603852721
Nigeria Nigeria
-1713732808
Norway Norway
194251
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
-1128753180
Paraguay Paraguay
174312
Peru Peru
502690317
Philippines Philippines
1010419139
Poland Poland
1010419127
Portugal Portugal
1126896130
Romania Romania
1603852744
Russia Russia
-1401374611
Saudi Arabia Saudi Arabia
66085
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1705362273
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
-419108558
South Korea South Korea
189893
Spain Spain
547030060
Sri Lanka Sri Lanka
170016
Sweden Sweden
1603852784
Switzerland Switzerland
156880
Syria Syria
1
Taiwan Taiwan
-1128753164
Thailand Thailand
-1128753199
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
1
Turkey Turkey
-813759570
Ukraine Ukraine
208289
United Arab Emirates United Arab Emirates
805563524
United Kingdom United Kingdom
-2011138887
United States United States
1429422788
Unknown Country Unknown Country
1010419161
Vietnam Vietnam
1603852785
Zimbabwe Zimbabwe
153323

Files

File Size Format Downloads
Hammou_mmi_2020_1.pdf 229,77 kB Adobe PDF 1944914771

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.