Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77103
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title IT Knowledge Management: Extending Principals of CSR
Other Titles Управління IT знаннями: поширення принципів корпоративної соціальної відповідальності
Authors Soudi, N.
ORCID
Keywords корпоративна соціальна відповідальність
країни, що розвиваються
еволюція корпоративної соціальної відповідальності
управління IT знаннями
CSR
developing countries
evolution
IT knowledge management
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77103
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Soudi, N. (2020). IT Knowledge Management: Extending Principals of CSR. Marketing and Management of Innovations, 1, 192-199. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-15
Abstract Метою статті є аналіз корпоративної соціальна відповідальність (КСВ) як невід’ємної складової забезпечення сталого розвитку. Автором зазначено, що КСВ передбачає врахування соціальних та екологічних питань при формуванні стратегії розвитку компаній та побудови системи комунікації зі стейкхолдерами. Систематизація літературних джерел з окресленої тематики дозволила виявити схожість у підходах до визначеннях сутності КСВ відповідно до кожного десятиліття. У статті про ранжовано компанії відповідно до рівня сприйняття та впровадження принципів КСВ, що дозволило обгрунтувати наявні розриви у сприйнятті КСВ. Автором виділено наявність десятирічного розриву та визначено, що на перших етапах розвитку теорії корпоративного управління, КСВ розглядався як добровільний інструмент корпоративного управління. У статті висунуто наступні гіпотези: рівень сприйняття КСВ однаковий серед підприємств у країнах, що розвиваються; за умови виявлення розривів, період їх тривалості для компаній різних секторів економіки – різний. Детерміновану вибірку сформовано на основі результатів опитування працівників 80 компаній щодо їх рівня поінформованості про цілі та принципи КСВ, мотивації її впровадження, а також бар’єрів та переваг КСВ. Враховуючи отримані результати сформовано перевернутий трикутник знань притаманний для підприємств Марокко. Визначено, що працівники малих та середніх підприємств (питома вага яких складає – 95% у Марокканській економіці) сприймають КСВ як таку, що існувала у 70-х роках ХХ ст. У свою чергу, працівники великих компанії та корпорацій (питома вага, яких складає – 5%) КСВ сприймається як імператив забезпечення конкурентоздатності на міжнародному ринку. При цьому встановлено, що малі та середні підприємства та великі компанії по-різному сприймають КСВ, однак, мають аналогічне сприйняття КСВ у випадку зростання бізнесу або виходу на міжнародний ринок. У статті доведено, що впровадження системи управління знаннями в компаніях з використанням інформаційних технологій забезпечить підвищення рівня поінформованості про принципи та цілі КСВ, що тим самим сформує передумови для поширення КСВ серед компаній. Отримані результати дослідження можуть бути використані менеджментом компаній при формуванні стратегій виходу на міжнародний ринок.
Corporate social responsibility is no more a luxury but a must that will ensure the inclusion of the population and the sustainability of resources. It is a voluntaries integration by companies of social and environmental concerns into their strategy and their stakeholder's relations. This paper, through the literature review, allows, as a first step, to find similarities in each decade of CSR definitions and to highlight how theorists evolve in defining the concept. The objective of the research is to identify the gap in developing countries, by ranking companies according to their CSR perception, and how they link this discipline to doing business. The purpose is to highlight the decennial gap, mainly when CSR is defined more as philanthropies acts, without any coercive system that strives for companies to comply with CSR values. The problems can be summarised in the following question: Is CSR having the same perception in developing countries? If there is a hole, how many years represent this gap according to different segments of companies? The paper presents the result of empirical analysis relied into qualitative study that targeted the companies from different sizes. The random sample is complicated to apply since the proportion of SMBs is very high, and therefore the results can be biased and cannot be generalised. Thus, the choice is about convenience sample of a total of 80 companies surveyed regarding awareness of CSR as a concept, Kind of applied purposes, CSR motivations, CSR brakes and CSR perspectives. The use of IT knowledge management allows us to find similarities between these perceptions and different categories of companies. As the first conclusion, a reverted triangle confirms that the small and tiny companies, still have the 70's perception of CSR, as a voluntaries commitment, and they represent the most significant proportion of firms. At the opposite, large companies and Moroccan subcontractor companies, that represent deficient proportion (5%) perceive CSR as an imperative of survival and are in the same trend as the global vision of CSR. So, as an answer of the problematic, the perception is not the same for the small companies but tend to be the same as the international perception once they are larger or they are doing business with the international market. The results of this research can be useful for abroad companies that need to know about the Moroccan vision of CSR, or for sensibilization of local companies regarding the gap that needs to fill in.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
1
China China
3724
Germany Germany
1856204411
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
38275957
Ireland Ireland
4834411
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
152425
Morocco Morocco
307068117
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
1620529654
Philippines Philippines
1
Poland Poland
19371
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1552098886
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
925390676
United Kingdom United Kingdom
196388084
United States United States
1552098883
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
19373

Downloads

Algeria Algeria
1552098889
Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
China China
-409657889
France France
-409657889
Germany Germany
-1063576811
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
India India
228716
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1552098884
Ireland Ireland
19337639
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
417748154
Portugal Portugal
417748151
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
307068116
Spain Spain
244261034
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1849472736
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-536850603
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Soudi_mmi_2020_1.pdf 321.41 kB Adobe PDF -354648157

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.