Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78400
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovative Activities within Ukrainian Insurance Companies
Other Titles Інноваційна активність українських страхових компаній
Authors Starostina, A.
Pikus, R.
Kravchenko, V.
ORCID
Keywords страхові компанії
інновації
бізнес-процеси
В2С-ринок
В2В-ринок
insurance companies
innovations
business processes
В2С market
В2В market
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78400
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Starostina, A., Pikus, R., & Kravchenko, V. (2020). Innovative Activities within Ukrainian Insurance Companies. Marketing and Management of Innovations, 2, 44-55. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-03
Abstract Метою статті є визначення ролі інновацій в подоланні проблем, які виникають в діяльності страхових компаній. Фахівці страхових компаній, які працюють в умовах нестабільного ринкового середовища і високого рівня підприємницьких ризиків, потребують науково обґрунтованих рекомендацій відносно того які саме інновації здатні підвищити ефективність бізнес-процесів. Дослідження питання інноваційної діяльності страхових компаній в статті здійснено в наступній логічній послідовності: показано місце інновацій в розгортанні чотирьох промислових революціях та їх роль в сучасному страховому бізнесі (українському та закордонному) в зв’язку з його основними та допоміжними бізнес-процесами; описані проблеми які є типовими для вітчизняних страхових компаній взагалі та виокремлені фактори ризиків, які відрізняються за критерієм клієнтського ринку (В2В або В2С), досвіду діяльності та участі іноземного капіталу; запропоновані найбільш доцільні інноваційні рішення для усунення виявлених загроз в діяльності страхових компаній. В статті представлено результати вибіркового опитування 52 страхових компаній. В ході опитування перевірялися гіпотези, які стосувалися: найбільш загрозливих факторів бізнес-середовища страхових компаній; напрямків використання інновацій для розвитку бізнесу страхових компаній; відмінностей в оцінці загроз бізнессередовища; відмінностей у можливостях і напрямках використання інновацій. Для обробки отриманих даних був використаний програмний пакет ІВМ SPSS. Для аналізу даних використовувались наступні прийоми: частотний розподіл змінних, крос-табуляція, непараметричне тестування змінних. Дослідження виявило, що від 51,5 до 77% страхових компаній, що працюють на українському ринку, стикаються з труднощами в роботі. Найбільш вагомими чинниками ризиків для страхових компаній є низька платоспроможність споживачів страхових послуг (1 місце), висока конкуренція (2 місце), недосконалість законодавства (3 місце). В ході дослідження виявлено, що до найбільш важливих проблем пов'язаним з внутрішнім середовищем компанії відносяться відсутність чіткого стратегічного плану розвитку бізнесу (1 місце), нестача кваліфікованого персоналу (2 місце) та проблеми зі взаємодією структурних підрозділів (3 місце). Дослідження емпірично обгрунтовує конкретні напрямки впровадження і характер інновацій, які потрібні для протидії певним видам загроз в їх діяльності. Результати проведеного дослідження можуть бути корисним для підвищення ефективності бізнес-процесів не лише українських, але і іноземних, страхових компаній, які діють в умовах високої мінливості чинників бізнес-середовища.
The purpose of this research is to identify the role of innovations in overcoming the problems arising out of activities within insurance companies. Against the background of fluctuating marketing environment and high level of business risks, the staff of insurance companies is in high demand of scientifically substantiated recommendations on the very innovations which could bring business processes to more increased efficiency level. The research of innovative activities within insurance companies in this paper is done using the following logical sequence: the place of innovations in the deployment of 4 Industrial Revolutions and their role in the modern insurance business (within Ukraine and abroad) about its fundamental and subsidiary business processes is displayed; common problems of national insurance companies and selected risk factors varying in terms of customer market (B2B or B2C), experience and foreign capital participation are described; the most practical innovative solutions for mitigation of identified risks in activities within insurance companies are suggested. The research presents the results of the sample survey of 52 insurance companies. The survey focused on hypotheses relating to as follows: threats to the business environment of insurance companies; directions for employment of innovations to develop insurance companies’ business; differences in assessment of threats to business environment; differences in opportunities and directions of innovations. ІВМ SPSS 20 software was used for processing of the data obtained. The following research methods were used to analyse the data: frequency distribution of variables, cross-tabulation and nonparametric tests of variables. The research confirms that from 51.5 to 77 % of Ukrainian insurance companies are faced with some difficulties in their performance. The risk factors being the most relevant for insurance companies are low paying capacity of customers at the insurance market (1st place), high competition (2nd place), imperfect legislation (3rd place). The research identified the following significant problems associated with company internal environment: lacking a definite strategic business development plan (1st place), problems involving qualified staff (2nd place) and problems with the interaction of structural units (3rd place). The research empirically lends support to specific directions of putting into practice and nature of innovations necessary for countering specific threats in their activities. Research findings can be of some practical value for improved efficiency of business processes both for Ukrainian and foreign insurance companies operating under the conditions of ever-changing factors of the business environment.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1
Bahrain Bahrain
1
Brazil Brazil
1212906162
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
1
China China
1
Cyprus Cyprus
1
France France
1
Germany Germany
47079
Greece Greece
21248
India India
2703
Indonesia Indonesia
1527004
Iran Iran
135751
Ireland Ireland
1527007
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Luxembourg Luxembourg
1
Mauritius Mauritius
1575865730
Nigeria Nigeria
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
61246519
Sri Lanka Sri Lanka
1
Taiwan Taiwan
20854795
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1212906164
United Kingdom United Kingdom
644030481
United States United States
-710954594
Unknown Country Unknown Country
2062852757
Vietnam Vietnam
8570527
Zimbabwe Zimbabwe
644030483

Downloads

Bahrain Bahrain
78899
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1527004
Canada Canada
-1854364756
China China
-1854364754
Cyprus Cyprus
1527006
Czechia Czechia
1
Germany Germany
-1854364757
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
India India
1527007
Indonesia Indonesia
644030485
Iran Iran
40830
Ireland Ireland
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Nigeria Nigeria
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Peru Peru
1042
Poland Poland
1575865732
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
198762
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1212906165
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1854364753
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-1854364756
Unknown Country Unknown Country
198757
Vietnam Vietnam
61246524
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Starostina_mmi_2_2020.pdf 363,68 kB Adobe PDF -1477708253

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.