Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78424
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Interconnection of Consumer Behaviour of Different Generations and Marketing Strategy of a Football Club – Experience in Slovakia
Other Titles Взаємозв’язок між маркетинговою стратегією футбольного клубу та поведінкою споживачів різних вікових груп: досвід Словаччини
Authors Zsigmond, T.
Korcsmáros, E.
Machová, R.
Šeben, Z.
ORCID
Keywords споживча поведінка
вікові групи
маркетинг
Словаччина
маркетинг спорту
consumer behaviour
generations
marketing
Slovakia
sports marketing
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78424
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Zsigmond, T., Korcsmáros, E., Machová, R., & Šeben, Z. (2020). Interconnection of Consumer Behaviour of Different Generations and Marketing Strategy of a Football Club – Experience in Slovakia. Marketing and Management of Innovations, 2, 221-234. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-16
Abstract Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання формування маркетингової стратегії компанії. Зазначено, що маркетингове дослідження являється інформаційною основою корпоративної стратегії, тоді як розробка маркетингової стратегії ґрунтується на цілях корпоративної стратегії. При цьому незважаючи на актуальність спортивних заходів у Словаччині, проведення яких розпочалося з початку ХХ століття, теперішній рівень розвитку спортивної галузі не відповідає сучасним показникам економічного розвитку. У свою чергу, країни Західної Європи досягли вищого рівня розвитку раніше, ніж пострадянські країни завдяки кращому рівню економічного розвитку. У свою чергу, у статті зазначено, що політичні та економічні зміни 90-х років ХХ століття та розширення ЄС відкрили нове вікно економічних можливостей для Словаччини. Таким чином, маркетинг спорту досяг відповідного прогресу; відбулася заміна застарілих спортивних споруд сучасними та добре обладнаними приміщеннями; клієнти отримали широкий асортимент спортивного обладнання та послуг. Головною метою даної статті є аналіз послуг та продуктів футбольного клубу Словацької Прем’єр-ліги (Fortuna League) з точки зору споживання, а також узагальнення досвіду та відгуків клієнтів акцентуючись на аспектах маркетингу. У рамках даного дослідження сформовано дві гіпотези. Для перевірки сформованих гіпотез використано критерій незалежності хі-квадрат, за допомогою якого досліджено декілька змінних одночасно та їх спільний розподіл. Враховуючи отримані результати, автори відмітили значний зв’язок між віковими групами та споживчою поведінкою на футбольних матчах. Більше того, отримані результати свідчать про те, що вік та відстань від місця проведення спортивного заходу не впливають на відвідування заходу фанатами футбольного клубу. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження футбольними клубами Словаччини для удосконалення та підвищення ефективності маркетингової діяльності.
The basis of modern company management is the marketing concept, the customer-oriented management and strategic planning, the managerial decisions matching the market opportunities, challenges and the company objectives and opportunities. The marketing research is the input for corporate strategy, while on the other hand elaboration of the marketing strategy is based on the objectives of corporate strategy. The sports developments that started at the beginning of the 20th.century have been of high relevance, but still incomparable to the current measure of development. Generally, the countries of Western-Europe, due to their better economic performance, have achieved a higher level of development far earlier than the post-communist countries. The political and economic change of the 90s in the 20th century, later the EU enlargement opened a range of new economic opportunities also for our region. The sports marketing, similarly to marketing activity in other sectors and fields, has made relevant progress. The obsolete sports facilities were replaced by modern and well-equipped facilities. The customers were offered a wide variety of sports equipment and sports services. The objective of the research is to examine the services and products of a football club in the Slovak Premier League (Fortuna League) in terms of consumerism, as well as to summarize the consumer experience and opinion, emphasizing the marketing aspect. We formulated two hypotheses in this study. Chi-square test of independence was used for testing our hypotheses, by the help of which we examined several variables at the same time – and also the joint distribution of several variables. The results show a significant relationship between the age groups and the consumer habit of the customers at football matches. The outcome of the study also indicates that neither the age nor the distance from the sports event can influence the fans of the football club to attend the sporting event. Our results could be used by Slovak football clubs to make their marketing more precise and more efficient.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
349075925
Bangladesh Bangladesh
1336217951
Canada Canada
885014139
China China
1
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
Estonia Estonia
1
Finland Finland
1
Germany Germany
885014138
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
162854271
Hungary Hungary
1
India India
913801924
Indonesia Indonesia
115745
Iran Iran
220809
Ireland Ireland
2000615604
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
2107244414
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
-1327074947
Philippines Philippines
-1776771922
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
215557
Singapore Singapore
1640817401
Slovakia Slovakia
1790682
South Africa South Africa
913801925
Spain Spain
1
Sweden Sweden
211750
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
885014135
United Kingdom United Kingdom
1870488639
United States United States
885014136
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1147830458

Downloads

Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
885014137
China China
-1327074946
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
-425239115
Egypt Egypt
1
France France
-425239116
Germany Germany
-1776771927
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
162854273
India India
1147830464
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
174537962
Ireland Ireland
50379615
Italy Italy
57988
Japan Japan
1147830447
Kenya Kenya
162854265
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
1336217952
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
-1875776800
Slovenia Slovenia
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1147830449
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-1776771925
United Kingdom United Kingdom
162854263
United States United States
885014140
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1147830462

Files

File Size Format Downloads
Zsigmond_mmi_2_2020.pdf 398.48 kB Adobe PDF 804232605

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.