Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81075
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Assessment of the Impact of Selected Satisfaction Parameters on the Competitiveness of Family Tourism
Other Titles Оцінювання впливу рівня задоволення споживачів на конкурентоспроможність сімейного туризму
Authors Goncarova, Z.
Pitekova, J.
Vrablikova, M.
ORCID
Keywords конкурентоспроможність
кореляція
задоволеність клієнтів
сімейний бізнес
несімейний бізнес
туризм
competitiveness
correlation
customers´ satisfaction
family business
non-family business
tourism
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81075
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Goncarova, Z., Pitekova, J., & Vrablikova, M. (2020). Assessment of the Impact of Selected Satisfaction Parameters on the Competitiveness of Family Tourism. Marketing and Management of Innovations, 4, 131-143. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-10
Abstract У рамках даної статті досліджено вплив рівня задоволення очікувань клієнта у туристичному секторі сімейного типу. Об’єктом дослідження є відвідувач, як носій попиту на туристичні послуги з індивідуальними характеристиками та вимогами. Головною метою статті є аналіз залежності між обраними параметрами задоволеності клієнтів на прикладі двох груп туристичних компаній. До першої групи віднесено туристичні компанії сімейного типу, до другої групи – класичні туристичні компанії. При цьому авторами зазначено, що туристичні компанії сімейного типу мають вищий рівень задоволення клієнтів. Відповідно до мети дослідження авторами проаналізувано залежність рівня задоволеності клієнтів від якості обслуговування персоналом та співвідношенням ціна/якість. Авторамо висунуто гіпотезу, що рівень задоволеність клієнтів залежить від якості їх обслуговування. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 44 "несімейних" та 18 "сімейних" туристичних компаній. У ході дослідження авторами оцінено якість обслуговування, співвідношення ціна/якість та сформувано загальну оцінку досліджуваних компаній. Періодом дослідження обрано 2018 та 2020 роки. Практичну реалізацію усіх етапів дослідження здійснено за допомогою розрахунку зміни індексів; аналізу часткової кореляції; формування підсумкової кореляційної матриці, в якій розраховано кореляцію між зміною загальної оцінки та співвідношенням ціна/якість сімейних і несімейних компаній. Основними математично-статистичними методами дослідження є аналіз, синтез, індукція, аналогія, порівняння та коефіцієнт кореляції Пірсона. Евристичний підхід передбачає аналіз професійних наукових джерел з досліджуваної тематики та обробку вторинних даних, отриманих з порталу оренди житла booking.com. За отриманими результатами дослідження встановлено, що коефіцієнти кореляції у несімейному бізнесі є вищими порівняно до сімейного. Результати оцінювання якості обслуговування підтверджують статистично значущу залежність, оскільки значення коефіцієнту Пірсона є вищим за 0,7. На основі отриманих результатів авториами зроблено висновок, що несімейним підприємствам варто приділяти більше уваги людському фактору. Встановлено, що знеособлене лідерство та негнучкі організаційні структури є бар’єрами на шляху самореалізації несімейних туристичних компаній. При цьому перевагою сімейних підприємств є відбір співробітників заснований на взаємній довірі.
The visitor, as the bearer of the demand for tourism services, is primarily a person with his natural desires. For many, a family business is a guarantee of a more helpful approach to meeting clients’ expectations. The paper aims to analyze the dependence between selected parameters of customer satisfaction in two groups of tourist trade establishment or tourism companies. The first group consists of family businesses, which have long shown a higher level of satisfaction compared to traditional tourism companies. The second group are classic tourism companies. In both cases, the research interest is the impact of a change in the assessment of staff and a change in the evaluation of the price/quality ratio on the change in the overall evaluation of these two groups of companies. Authors assumed that satisfaction with the staff in family businesses has a more significant impact on overall satisfaction. The research sample consists of 44 non-family and 18 family businesses. The research includes: assessment of the staff, evaluation of the price/quality ratio and overall evaluation for 2018 and 2020 based on secondary data, calculation of changes (indices) of the parameters as the ratio of values in 2020 to 2018, partial correlation analyzes for individual years and compilation of final correlation matrix, in which is examined the correlation between the change in the overall assessment in family and non-family businesses and the correlation between the change in the price/quality ratio in family and non-family businesses. The basic methods include analysis, synthesis, induction, analogy, comparison, empiricism and Pearson’s correlation coefficient from mathematical-statistical methods. The basic heuristic approach consists of professional literature on the subject matter and secondary sources obtained from the most important accommodation portal booking.com. In the synthesis of knowledge there are used empirical experience resulting from doing long-term business in the field of tourism of authors. As part of the compilation of the resulting correlation matrix, authors state that in non-family businesses both correlation coefficients are higher than in family ones. In contrast, in evaluating the relationship between the change of personnel, the value of Pearson’s correlation coefficient is higher than 0.7, so it is a strong dependence. Non-family businesses should pay more attention to the human factor. The barrier to fulfilment can be impersonal leadership and inflexible organizational structures. In family businesses, on the other hand, the selection of employees is based on mutual trust. The benefit of the paper is the distinction between family and non-family businesses from the customer’s point of view, which is often a marginalized topic in theory and practice.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
China China
2001350899
Ecuador Ecuador
1
Estonia Estonia
1448708138
Germany Germany
211082998
Ghana Ghana
1
Greece Greece
-1975151439
Ireland Ireland
16039048
Italy Italy
122985
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
-2011648932
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Peru Peru
97
Philippines Philippines
-2048146424
Poland Poland
1
Romania Romania
513858
Russia Russia
1
Seychelles Seychelles
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1809447
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1130
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
70366278
Ukraine Ukraine
835318782
United Kingdom United Kingdom
935437070
United States United States
221929424
Vietnam Vietnam
1126

Downloads

Australia Australia
1122
Austria Austria
1
Brazil Brazil
211082999
China China
-292265499
Croatia Croatia
1
Estonia Estonia
1
Finland Finland
1
France France
15828
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
202
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1123478738
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
211082999
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
51222188
Slovakia Slovakia
1448708139
South Korea South Korea
122991
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
1
Tunisia Tunisia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1448708141
United Kingdom United Kingdom
422165996
United States United States
221929425
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Goncarova_mmi_2020_4.pdf 476,37 kB Adobe PDF 551285990

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.