Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81198
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Using Digital Devices in the Online Shopping: a Study of Demographic Differences
Other Titles Використання цифрових технологій під час онлайн-шоппінгу: демографічні фактори
Authors Bacik, R.
Gavurova, B.
Fedorko, R.
Olearova, M.
Keywords цифрові пристрої
електронний бізнес
онлайн-торгівля
Словаччина
покоління
регресійний аналіз
непараметричні тести
digital devices
E-commerce
online shopping
Slovakia
generation
regression analysis
nonparametric methods
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81198
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bacik, R., Gavurova, B., Fedorko, R., & Olearova, M. (2020). Using Digital Devices in the Online Shopping: a Study of Demographic Differences. Marketing and Management of Innovations, 4, 154-167. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-12
Abstract У статті проаналізовано вплив нових цифрових каналів комунікації на купівельну поведінку споживачів в онлайн-середовищі. Метою статті є дослідження переваг цифрових комунікаційних платформ для здійснення покупок в Інтернеті. Авторами визначено, що основними пристоями для онлайн-комунікації є смартфони, планшети, фаблети, лептопи, палмтопи та настільні комп'ютери. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 414 респондентів. Авторами систематизовано основні фактори, що впливають на вибір присторю для онлайн-комунікаці: гендер, вік, рівень освіти та частота покупок. Методологічним інструментарієм дослідження є непараметричні тести та регресійний аналіз з використанням порядкоих змінних. Емпіричні результати аналізу засвідчили, що Словаччина має відносно високий потенціал розвитку онлайн-торгівлі. Автороами наголошено на відсутності статистично значущого впливу гендерних відмінностей при виборі пристрою для онлайн-комікації. Так, визначено, що найбільш популярним пристроєм для здійснення онлайн-покупок серед чоловіків та жінок є лептоп. У статті доведено, що розвиток інноваційних технологій забезпечить зростання рівня популярності серед споживачів викорситання планшетів та мобільних пристроїв при здійсненні олнайн-покупок. Результати аналізу підтвердили гіпотезу, що споживачі покоління Х надають перевагу мобільним пристроям для здійснення покупок в Інтернеті. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути викорситанні бізнес-сектором при розробленні ефективної стратегії цифрового мракетингу. Авторами зазначено, що підприємства, які викорситовують у соїй діяльності цфрові канали комунікації зі споживачами мають більший рівень лояльності, а отже й можливості підвищення рівня прибутковості. У статті наголошено про необхідність подальших досліджень щодо визначення особливостей поведінки споживачів у онлай-середовищі.
The paper deals with the investigation of the analysis that reveals the impact of digitalization as the development of new communication platforms, which are also changing the consumer’s purchasing behaviour in the online environment. The main goal of this research is to identify consumer preferences concerning the communication platforms of digital equipment for purchasing in the online environment. The study is focused primarily on smartphones, tablets, phablets, laptops, PDAs and desktops. The survey sample amounts to 414 respondents. The authors observed the differences in preferences on types of digital devices based on the sex, generations, the level of education of respondents and the frequency of the purchase. Methodological tools of this study are non-parametric tests and ordinal regression analysis. The analysis results stated that the most preferred device for the online purchase is the notebook as for males and so for females. Herewith, the authors did not find statistically significant gender differences. It is expected that the impact of innovation various changes in these preferences, especially in a change to use tablets and smartphones. The analysis has shown that people mostly purchase via the smartphone. Moreover, they are the customers with a higher frequency of purchases, and customers of generation X, which means that even the older consumers. The paper includes practical implications, particularly for business entities, for the reason that knowledge of the options leads to the right set of strategies and will follow the effective achievement of business aims. Businesses with the characteristics of an innovative and active entity have a much greater chance of becoming a prosperous company. These companies are able to respond flexibly to the values of those consumers who are using their digital devices. The ever-increasing global interest in digital shopping signals the urgent need to deepen knowledge of consumer behaviour.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1302092774
Bangladesh Bangladesh
1
Brazil Brazil
198130
Canada Canada
1
China China
90517247
Czechia Czechia
1
Germany Germany
-806719296
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
-92490457
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
49535
Israel Israel
1
Jamaica Jamaica
1
Latvia Latvia
6421589
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
-849148085
Netherlands Netherlands
49534
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
822136942
Norway Norway
1007405112
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
-92490458
Russia Russia
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
-92490451
Tunisia Tunisia
1379435932
Turkey Turkey
-849148087
Ukraine Ukraine
1007405109
United Kingdom United Kingdom
-92490450
United States United States
-849148086
Unknown Country Unknown Country
1379435935
Vietnam Vietnam
1007405100

Downloads

Australia Australia
1007405120
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
3660
China China
1
Croatia Croatia
1
Germany Germany
1302092793
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1007405116
India India
1379435933
Indonesia Indonesia
90517250
Israel Israel
1
Malaysia Malaysia
1302092787
Netherlands Netherlands
1302092791
Philippines Philippines
1007405115
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
822136935
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
822136945
United Kingdom United Kingdom
822136930
United States United States
-92490455
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1379435930
Yemen Yemen
1302092789

Files

File Size Format Downloads
Bacik_mmi_2020_4.pdf 1,13 MB Adobe PDF 568997764

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.