Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85153
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Рекламні комунікації як чинник соціалізації у сучасному українському суспільстві
Other Titles Рекламные коммуникации как фактор социализации в современном украинском обществе
Advertising communications as a factor of socialization in modern Ukrainian society
Authors Yanenko, Yaroslav Vasylovych  
Keywords бренд
brand
рекламні комунікації
рекламные коммуникации
advertising communications
рекламне повідомлення
рекламное сообщение
advertising message
соціалізація
социализация
socialization
людиноцентричні комунікаційні технології
человекоцентричные коммуникационные технологии
Type Synopsis
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/85153
Publisher Київський національний університет імені Тараса Шевченка
License Copyright not evaluated
Citation Яненко, Я. В. Рекламні комунікації як чинник соціалізації у сучасному українському суспільстві : автореф. дис. ... д-ра наук із соціальних комунікацій : 27.00.06. Київ, 2021. 40 с.
Abstract На підставі аналізу зарубіжних і вітчизняних наукових праць, широкої джерельної бази, масиву емпіричних даних визначено комунікаційні засоби соціалізаційного впливу реклами на цільову аудиторію; запропоновано класифікацію основних образів героїв реклами на основі їх соціалізаційного впливу; простежено зв’язок споживацької задоволеності з соціальним схваленням як фактором соціалізаційного впливу та розроблено соціально-комунікаційну модель впливу рекламних комунікацій на процес соціалізації (AIDASSoc), що дозволило обґрунтувати соціально-комунікаційну сутність впливу рекламних комунікацій як чинника соціалізації. Теоретично осмислено та систематизовано множину інструментів та технологій сучасних рекламних комунікацій як чинників соціалізації, що дало змогу доповнити теорію рекламних комунікацій низкою нових концептуальних положень, класифікацій, моделей тощо, окреслити шляхи розвитку сучасної української реклами.
На основании анализа зарубежных и отечественных научных трудов, широкой базы источников, массива эмпирических данных определены коммуникационные средства социализационного воздействия рекламы на целевую аудиторию; предложена классификация основных образов героев рекламы на основе их социализационного воздействия; прослежена связь потребительской удовлетворенности с социальным одобрением как фактором социализационного влияния и разработана социально-коммуникационная модель влияния рекламных коммуникаций на процесс социализации (AIDASSoc), что позволило обосновать социально-коммуникационную сущность влияния рекламных коммуникаций как фактора социализации. Теоретически осмыслено и систематизировано множество инструментов и технологий современных рекламных коммуникаций как факторов социализации, что позволило дополнить теорию рекламных коммуникаций рядом новых концептуальных положений, классификаций, моделей и т.д., наметить пути развития современной украинской рекламы.
In the first chapter of the dissertation, the characteristics of the problem situation are determined, which is manifested through the need of each individual to obtain relevant knowledge, skills, norms, value orientations, behavior patterns and through the contradictions between the means of its satisfaction. In the second chapter of the dissertation, features of tools and technologies of modern advertising communications as a factor of socialization are determined. In the third chapter of the dissertation, the importance of human-centric communication technologies as a factor of modern socialization was noted. The author defined a number of human-centric communication technologies that are oriented to the needs and interests of the target audience of advertising, in particular, storytelling, infographic, teaser advertising, native advertising. In the fourth chapter of the dissertation, the characteristics of advertising heroes are determined through their influence on the process of socialization of the target audience. The author's classification of main characters of advertising heroes based on their socialization impact: the hero-rebel, the hero-conformist, the hero-innovator, the hero-professional. In the fifth chapter in the dissertation the importance of satisfaction of the target audience of advertising communications as a factor of socialization influence was noted, defines the features of the socializing influence of advertising communications, based on the satisfaction of the target audience, defines the relationship between consumer satisfaction and social approval. On the basis of advertising models AIDAS and AISDALSLove the author developed a social-communication model of the influence of advertising communications on the process of socialization – AIDASSoc.
Appears in Collections: Автореферати

Views

China China
1
Germany Germany
2020
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
4039
United Kingdom United Kingdom
257
United States United States
864

Downloads

Austria Austria
877
Czechia Czechia
1
Finland Finland
1
Germany Germany
7184
India India
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
2016
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
7184
United Kingdom United Kingdom
7184
United States United States
2016

Files

File Size Format Downloads
avtoref_Yanenko.pdf 528,72 kB Adobe PDF 26467

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.