Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86461
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Factors Affecting Customer Buying Behavior in Online Shopping
Other Titles Онлайн-шоппінг: фактори впливу на поведінку споживачів
Authors Davidaviciene, V.
Raudeliuniene, J.
Jonyte-Zemlickiene, A.
Tvaronaviciene, M.
ORCID
Keywords поведінка
особливості Інтернет-магазину
характеристики товару
нтернет-магазин
Литва
customer buying behavior
e-shop characteristics
product features
online shopping
Lithuania
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86461
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Davidaviciene, V., Raudeliuniene, J., Jonyte-Zemlickiene, A., & Tvaronaviciene, M. (2021). Factors Affecting Customer Buying Behavior in Online Shopping. Marketing and Management of Innovations, 4, 11-19. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-01
Abstract Глобалізаційні процеси сприяють прискоренню розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, які обумовлюють появу соціальних, економічних та культурних трансформацій, що своєю чергою впливає на потреби та поведінку споживачів в Інтернет-середовищі. З огляду на це, організації, в умовах невизначеності та постійної зміни поведінки споживачів, повинні впроваджувати ефективні інструменти створення та промоції унікальної торговельної пропозиції. Авторами наголошено про відсутність загальновизнаного та уніфікованого підходу до визначення та оцінювання факторів, які впливають на поведінку споживачів в Інтернет-середовищі. Таким чином, актуальним є визначення підходу, який найбільш повно враховує всі аспекти поведінки споживачів в Інтернет-середовищі. У ході дослідження проаналізовано теоретичні та практичні підходи щодо оцінювання факторів впливу на рішення споживачів здійснювати купівлю в інтернет-магазині. Метою дослідження є оцінювання індикаторів якості функціонування Інтернет-магазину, як головних факторів впливу на поведінку споживачів в Інтернет-середовищі. Аналіз наукових напрацювань з означеної тематики дослідження дозволив зробити висновок, що дизайн, інформаційна цінність, зручність, безпека та популярність Інтернет-магазину є найбільш значущими факторами впливу на поведінку споживачів. З іншого боку, науковці та практики приділяють значну увагу характеристикам наявного товару в Інтернет-магазині, а саме: дизайн, упаковка, ціна, бренд, відгуки клієнтів та час виконання замовлення. Інформаційну базу для емпіричного аналізу засновано на даних анкетування споживачів, які проживають у Литовській Республіці. Для досягнення поставленої мети, у роботі застосовано такі методи дослідження як: аналіз наукових напрацювань, опитування (структурована анкета), кореляційний та регресійний аналізи. За результатами опитування встановлено, що литовські споживачі все ще надають перевагу традиційним, аніж Інтернет-магазинам. При цьому Інтернетринок у Литовській Республіці з кожним роком зростає. Результати кореляційного та регресійного аналізів засвідчили, що найбільш значущими факторами впливу на поведінку литовських Інтернет-покупців є: дизайн та безпека інтернет-магазину, упаковка та ціна товару, а також відгуки споживачів.
Globalization processes rapidly advance information and communications technologies that influence social, economic, and cultural changes and transform consumers' needs and buying behavior in online shopping. Business sector organizations operating in a dynamic environment have to adjust to the environment's uncertainty, consider the changing needs of consumers and find effective and efficient ways to create a unique value for them. However, researchers and business practitioners have different interpretations and assessments of the factors influencing end-user purchasing behavior in the internet space. Therefore, the main problem area is how to assess which approach more comprehensively reflects and conveys the online market reality related to consumer buying behavior. This study examines these issues by combining various researchers' and business practitioners' positions to assess factors influencing consumers' decision-making in online shopping. This study aims to evaluate the critical factors related to e-shop characteristics and the product features that significantly impact consumer buying behavior in online shopping. Scientific literature review showed that the most crucial e-shop characteristics are e-shop design, e-shop informativeness, e-shop convenience, e-shop security, and e-shop popularity. From product features' perspectives, scientists and business practitioners mainly focus on product design and packaging, price, brand, customer reviews, and delivery time. The case study analysis of Lithuanian consumers was chosen for a comprehensive investigation because there is a lack of complex research in Lithuania to identify which factors are the most significant for consumer decision-making in the electronic space. Research methods such as scientific literature analysis, survey (structured questionnaire), correlation, and regression analysis were used to achieve the research goal. The survey results demonstrated that Lithuanian customers prefer traditional shopping compared to online purchases. As a result, the investigation results indicate that online purchases in Lithuania are still a growing market. Depending on survey results, the most crucial e-shop characteristics affecting Lithuanian customer buying behavior in online shopping were identified as e-shop design and e-shop security. Furthermore, the most influencing product features related to customer buying behavior in online shopping were product design and packaging, product price. Correlation and regression analysis proved that significant factors are e-shop design, e-shop security, product design and packaging, product price, and customer reviews for Lithuanian buyers in online shopping.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
-1917967623
China China
15149309
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
11006
Finland Finland
167
France France
567794
Germany Germany
1244262713
Greece Greece
49318180
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
12745707
Iran Iran
49318175
Ireland Ireland
2008116572
Israel Israel
38881
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
1188499837
Lithuania Lithuania
49318169
Malaysia Malaysia
49318186
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
116354
Poland Poland
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
1664544
Sri Lanka Sri Lanka
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
341603131
Ukraine Ukraine
191209
United Kingdom United Kingdom
1514698736
United States United States
458890108
Unknown Country Unknown Country
34928
Vietnam Vietnam
49318182

Downloads

Albania Albania
1
Armenia Armenia
1244262720
Australia Australia
1
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1244262717
Benin Benin
1
Brazil Brazil
-2139814344
Canada Canada
1119600701
China China
-993433375
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
141170
Egypt Egypt
1664512
Finland Finland
1
France France
-993433379
Germany Germany
-2139814343
Greece Greece
1514698725
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
49318160
India India
1514698733
Indonesia Indonesia
1514698718
Iran Iran
-2139814347
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1077671131
Japan Japan
458890107
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
2551
Lithuania Lithuania
-993433376
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
1077671127
Mauritius Mauritius
97533231
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
-2139814341
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
131
Peru Peru
320607430
Philippines Philippines
-993433374
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1244262718
Serbia Serbia
97533229
Singapore Singapore
28634090
Slovakia Slovakia
-2139814347
Slovenia Slovenia
-1917967622
Sri Lanka Sri Lanka
1514698727
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
-2139814345
Ukraine Ukraine
1077671126
United Kingdom United Kingdom
97533229
United States United States
458890106
Unknown Country Unknown Country
820246980
Vietnam Vietnam
-993433377

Files

File Size Format Downloads
Davidaviciene_mmi_4_2021.pdf 256.9 kB Adobe PDF 1146138809

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.