Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86526
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovation Development and Entrepreneurship Management in Tourism of Azerbaijan: Current Trends and Priorities
Other Titles Інноваційний розвиток і менеджмент підприємництва у туризмі Азербайджану: сучасні тенденції та пріоритетні напрямки
Authors Azizov, A.
ORCID
Keywords державна політика
інновації у туризмі
конкурентоспроможність туризму
менеджмент інновацій
підприємництво у туризмі
стійкий туризм
фінансування інновацій
цифровізація туризму
state policy
innovation in tourism
tourism competitiveness
innovation management
entrepreneurship in tourism
sustainable tourism
financing innovation
digitalization of tourism
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86526
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Azizov, A. (2021). Innovation Development and Entrepreneurship Management in Tourism of Azerbaijan: Current Trends and Priorities. Marketing and Management of Innovations, 4, 104-120. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-09
Abstract У статті досліджено сучасні тенденції та пріоритетні напрямки інноваційного розвитку підприємництва в туризмі Азербайджану, враховуючи національні особливості та тренди туристичного ринку Європи. Автором проаналізовано значущість туризму, його доступність та соціально відповідальне підприємництво у сфері туристичних послуг у контексті сталого розвитку та досягнення його цілей. Обґрунтовано економічний ефект від розвитку туристичної сфери. У роботі виокремлено роль та ключові аспекти цифровізації туризму та управлінських інновацій у сфері туристичних послуг. Результати систематизації наукових досліджень та напрацювань із зазначеної проблематики засвідчили відсутність єдиного підходу до оцінювання взаємозв'язків інноваційного розвитку підприємництва у туристичній сфері та макроіндикаторів країни. Головною метою статті є дослідження впливу підвищення рівня розвитку туризму на економічне зростання та оцінка впливу інноваційної активності на конкурентоспроможність туристичної сфери (на основі аналізу досвіду країн ЄС та Азербайджану). інформаційною базою дослідження стали статистичні та аналітичні дані Світового банку, Світової організації інтелектуальної власності, Світової туристської організації, Світового економічного форуму. Для досягнення поставлених цілей у роботі проаналізовано основні тенденції ринку туристичних послуг. Для визначення сильних та слабких сторін, можливостей та загроз на ринку було проведено SWOT-аналіз. Схарактеризовано ключові напрями в менеджменті інноваційного розвитку підприємництва в туризмі, базуючись на твердженні про необхідність сприяння успішним інноваціям у туризмі та підприємницькій екосистемі шляхом взаємодії стейкхолдерів. Окрему увагу приділено зростаючій ролі держави у підвищенні інноваційної активності туристичного підприємництва, зокрема, в умовах негативних наслідків пандемії COVID-19. Побудовано динамічну регресійну модель оцінки панельних даних Ареллано-Бонда для емпіричного підтвердження та формалізації позитивного впливу підвищення рівня розвитку туризму (частка виручки від туристичних послуг у загальному експорті, число прибуваючих туристів та туристичних польотів) на економічне зростання країн ЄС та Азербайджану (приріст ВВП на душу населення). Перевірку якості моделі здійснено за допомогою тесту Саргану у програмному пакеті STATA 14.2. Взаємозв'язок досліджуваних показників попередньо охарактеризований за результатами кореляційного аналізу (тест Шапіро-Вілка, розрахунок коефіцієнтів кореляції Пірсона/ Спірмена з часовими лагами). У ході дослідження проведено компаративний, кореляційний та регресійний аналізи впливу ступеня готовності країн ЄС та Азербайджану до інформаційнокомунікаційних технологій та рівня інноваційного розвитку загалом на рівень конкурентоспроможності туристичної сфери країн. За результатами дослідження автор приходить до висновку щодо необхідності доповнення інновацій в ІКТ у сфері туризму та його цифровізації, впроваджуючи фінансові, страхові, маркетингові, управлінські, адміністративні, медичні, соціокультурні, екологічні та інші інновації в туризмі, які сьогодні тісно взаємопов'язані та вигідно доповнюють одна одну.
The article examines modern trends and priority areas of innovation development of entrepreneurship in tourism of Azerbaijan, considering national peculiarities and European trends in the tourism market. The author focused on the importance of tourism, its accessibility, and socially responsible entrepreneurship in tourism services in the sustainable development of society and the achievement of its goals. The economic effect from the tourism sector development was substantiated. Special emphasis was placed on the role and key aspects of tourism digitalization and management innovations in tourism services. At the same time, the systematization of scientific research and developments on these issues indicated the absence of a unified approach to assessing the impact of the innovation development of entrepreneurship in the tourism sector on the country's macro indicators. The main aim of the article is to study, on the one hand, the impact of increasing the tourism development level on economic growth, and on the other, innovation activity on the competitiveness of the tourism sector (based on the experience of the EU countries and Azerbaijan). The information base contains statistical and analytical data of the World Bank, World Intellectual Property Organization, World Tourism Organization, World Economic Forum. The work analyzed the main trends of the tourism services market to achieve the set goals. A SWOT analysis was carried out to determine the market's strengths and weaknesses, opportunities, and threats. The key directions in the management of innovation development of entrepreneurship in tourism were characterized based on the assertion of the need to promote successful innovations in tourism and the entrepreneurial ecosystem through the stakeholders' interaction. Special attention was paid to the growing role of the state in increasing the innovation activity of tourism entrepreneurship, especially in the face of the negative consequences of the COVID-19 pandemic. The Arellano-Bond dynamic regression model for assessing panel data was built to empirically confirm and formalize the positive impact of the tourism development increase (based on the indicators of the share of the revenue from tourism services in total exports, the number of tourists arriving, and the number of tourist departures) on the economic growth of EU countries and Azerbaijan (expressed in GDP per capita growth). Its quality was checked using the Sargan test employing the STATA 14.2 software package. The interrelation of the studied indicators was preliminarily characterized according to the correlation analysis (Shapiro-Wilk test, calculation of Pearson / Spearman correlation coefficients with time lags). A comparative correlation and regression analysis regarding the influence of the EU countries and Azerbaijan readiness for information and communication technologies and the innovation development in general on the tourism sector competitiveness of the countries was carried out. Attention is focused on the fact that one should not dwell only on innovations in ICT in tourism and its digitalization. It is necessary to develop financial, insurance, marketing, managerial, administrative, medical, socio-cultural, environmental, and other innovations in tourism, which today are closely connected and complementary to each other.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Azerbaijan Azerbaijan
12654
Brazil Brazil
1
China China
2327
Cyprus Cyprus
610
Finland Finland
360
Germany Germany
2325
Greece Greece
22970
India India
2337
Ireland Ireland
557847
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Mauritius Mauritius
1
Oman Oman
1
Peru Peru
89535
Poland Poland
1
Singapore Singapore
274572739
Slovenia Slovenia
1
South Korea South Korea
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
8344735
United Kingdom United Kingdom
2543595
United States United States
464270235
Unknown Country Unknown Country
8344734
Vietnam Vietnam
22973

Downloads

Austria Austria
89534
Azerbaijan Azerbaijan
12655
Brazil Brazil
1829645
Canada Canada
44981213
Chile Chile
1
China China
274572738
Croatia Croatia
1
Cyprus Cyprus
1
France France
1
Germany Germany
44981219
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Iceland Iceland
1
Italy Italy
557846
Japan Japan
464270237
Lithuania Lithuania
245641
Mexico Mexico
1
Morocco Morocco
84875243
Netherlands Netherlands
1829643
Portugal Portugal
89535
Singapore Singapore
274572740
Spain Spain
1829646
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1829643
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
25034200
United Arab Emirates United Arab Emirates
64928229
United Kingdom United Kingdom
44981214
United States United States
464270236
Vietnam Vietnam
84875241

Files

File Size Format Downloads
Azizov_mmi_4_2021.pdf 436.94 kB Adobe PDF 1880656307

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.