Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86587
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Евфемізація і дисфемізація в публіцистичному дискурсі: перекладацький аспект
Authors Іконописцева, М.О.
ORCID
Keywords рекламне повідомлення
рекламное сообщение
advertisement message
лінгвістичні особливості
лингвистические особенности
linguistic features
екстралінгвістичні особливості
экстралингвистические особенности
extralinguistic features
переклад
перевод
translation
практичні рекомендації
практические рекомендации
practical recommendations
Type Masters thesis
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86587
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Іконописцева, М. О. Евфемізація і дисфемізація в публіцистичному дискурсі: перекладацький аспект : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 035 - філологія / наук. кер. І. К. Кобякова. Суми : СумДУ, 2021. 68 c.
Abstract Мета: ретельне вивчення особливостей англомовних евфемізмів та дисфемізмів в контексті публіцистичних текстів та особливостей їх перекладу українською мовою. Теоретичне значення: Дипломна робота розкриває питання дефініції рекламного тексту та способів реалізації впливу на споживача через рекламне повідомлення. Робота розкриває поняття рекламного слогану та його роль у рекламному повідомленні. Проаналізовано особливості англомовних рекламних текстів, описані їх лінгвістичні та екстралінгвістичні характеристики. Досліджено морфологічну наповнюваність рекламних слоганів, особливості їх синтаксичної структури, роль екстралінгвістичних засобів виразності. Встановлено ефективні перекладацькі стратегії та наведені практичні рекомендації для підготовки студентів до перекладацької діяльності в сфері реклами. Отримані в результаті виконання дипломної роботи фактичні матеріали, теоретичні узагальнення та наукові спостереження можуть бути використані науковцями або студентами для подальших наукових досліджень пов’язаних з темою рекламних слоганів у лінгвістичному аспекті.
Цель: изучение особенностей англоязычных рекламных слоганов и специфики их перевода на украинский язык. Теоретическое значение: Дипломная работа раскрывает вопросы дефиниции рекламного текста и способов реализации воздействия на потребителя через рекламное сообщение. Работа раскрывает понятие рекламного слогана и его роль в рекламном сообщении. Проанализированы особенности англоязычных рекламных текстов, описаны их лингвистические и экстралингвистические характеристики. Исследована морфологическая наполняемость рекламных слоганов, особенности их синтаксической структуры, роль экстралингвистических средств выразительности. Установлены эффективные переводческие стратегии и приведены практические рекомендации для подготовки студентов к переводческой деятельности в сфере рекламы. Полученные в результате выполнения дипломной работы фактические материалы, теоретические обобщения и научные наблюдения могут быть использованы учёными или студентами для дальнейших научных исследований связанных с темой рекламных слоганов в лингвистическом аспекте.
Purpose: to study the features of English advertisement slogans and the features of their translation into Ukrainian. Theoretical value: The thesis deals with the definition of the advertising text and ways to implement the consumer's impact through the advertising message. The work reveals the concept of an advertising slogan and its role in an advertising message. The features of English advertising texts are analyzed; their linguistic and extralinguistic characteristics are described. The morphological filling of advertising slogans, peculiarities of their syntactic structure, the role of extralinguistic means of expressiveness has been investigated. Effective translation strategies are established, and practical recommendations are provided for preparing students for translation activities in advertising. Scientists or students can use the factual materials, theoretical generalizations and scientific observations obtained from completing the thesis for further scientific research related to the topic of advertising slogans in the linguistic aspect.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

Canada Canada
5576
China China
1
Czechia Czechia
1
Finland Finland
156
Germany Germany
172668031
Greece Greece
2780
Ireland Ireland
72604
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
5591
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
70450150
United Kingdom United Kingdom
12296199
United States United States
89834807
Unknown Country Unknown Country
158

Downloads

Armenia Armenia
1
Azerbaijan Azerbaijan
345336060
Belarus Belarus
253377
Belgium Belgium
1
Canada Canada
89834806
China China
1
Czechia Czechia
1706940
Finland Finland
361571
France France
70450146
Georgia Georgia
1
Germany Germany
345336073
Ireland Ireland
72606
Italy Italy
89834793
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
345336074
Norway Norway
1
Poland Poland
345336064
Romania Romania
172668034
Russia Russia
31680843
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Spain Spain
172668035
Turkey Turkey
988
Ukraine Ukraine
345336072
United Kingdom United Kingdom
89834801
United States United States
345336060
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Ikonopystseva_mag_rob.pdf 936,17 kB Adobe PDF -1503583944
Ikonopystseva_presentation.pptx 3,57 MB Microsoft Powerpoint XML -1503583944

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.