Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87431
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees |
Other Titles |
Задоволеність та мотивація співробітників: на прикладі роздрібної торгівлі |
Authors |
Machova, R.
Zsigmond, T. Zsigmondova, A. Seben, Z. |
ORCID | |
Keywords |
мотивація задоволеність магазин роздрібної торгівлі співробітники магазину роздрібної торгівлі людські ресурси motivation satisfaction retail store retail store employees human resources |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87431 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Machova, R., Zsigmond, T., Zsigmondova, A., & Seben, Z. (2021). Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees. Marketing and Management of Innovations, 1, 67-83. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-05 |
Abstract |
Попри стрімкий інноваційно-технологічний розвиток, людський капіталу є основним активом та рушійною силою
розвитку бізнес-середовища Авторами наголошено, що ефективність використання людського капіталу впливає на
результативність бізнесу. У статті відмічено, що головними функціями управління людськими ресурсами є мотивація,
планування та організація. Головною метою дослідження є визначення головних детермінант мотивації кадрового капіталу
в секторі роздрібної торгівлі залежно від типу поколінь (Х, У, Z). У роботі зазначено, що працівник з високим рівнем мотивації
є основою для досягнення цілей компанії, оскільки мотивація співробітників сприяє підвищенню рівня задоволеності та
лояльності клієнтів. За результатами дослідження встановлено, що найбільш поширеним інструментом мотивації є
фінансові стимули у вигляді підвищення заробітної плати чи додаткових бонусів. Авторами не виявлено відмінностей у мірі
задоволеності заробітною платою між поколіннями. У ході дослідження визначено, що співробітники є менш задоволеними
спілкуванням на робочому місці та стилем керівництва. При цьому вони не мають права приймати рішення та не відчувають
приналежності до робочого місця. У порівнянні зі старшими поколіннями, представники покоління Z є менш задоволеними
гарантіями зайнятості. Більшість працівників сектору роздрібної торгівлі не вважає свою роботу цікавою чи різноманітною. У
результаті дослідження авторами встановлено, що працівники вважають темп праці надто прискореним, хоча вони є
достатньо підготовленими до виконуваної роботи. Результати проведеного опитування засвідчили, що більшість
респондентів не погоджуються з наявним стилем зворотного зв'язку з менеджментом. Представники покоління Z вважають,
що вони можуть адекватно використовувати свої знання та навички на робочому місці. При цьому у порівнянні зі старшими
поколіннями, покоління Z, загалом, піддається переважно критиці, ніж похвалі. In the 21st century, the rapid technological development in different innovations has not reduced the value of human capital. It is considered to be the most valuable capital of businesses and acts as a driving force of business activity. The perception of human capital should be essential since it has a real impact on the business's success. In human resources management, it is necessary to keep in mind one of the basic functions of management: motivation, planning, and organizing. The main goal of this article is to identify the critical determinants of motivation factors of the human resources capital in the retail sector. An adequately motivated employee is a key to achieving the company goals since employee motivation maintains customer satisfaction and loyalty. Based on the results, the most popular motivation tools proved to be the financial incentives in the form of salary increases or bonuses. In the case of generational differences, there is no difference in the degree of satisfaction with the salary. The employees expressed to be less satisfied with their workplace's communication and leadership style. They have no decisionmaking power at all. Besides, they do not really feel a sense of belonging somewhere. The members of Generation Z are less satisfied with job security than the representatives of older generations. Most of the retail employees do not find their work interesting or diverse. On the other hand, they think the pace of the work is too fast, but they are well prepared for the work they are doing. Based on the answers, most of the respondents disagree with the inappropriate style of feedback they receive from the managers. The members of Generation Z feel that they cannot adequately utilize their knowledge and skills at their workplaces. They get more criticism than praise than the representatives of older generations. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
![Antigua & Barbuda](/flags/ag.gif)
76107
![Argentina](/flags/ar.gif)
1
![Australia](/flags/au.gif)
-1822115843
![Austria](/flags/at.gif)
23002
![Bahrain](/flags/bh.gif)
1
![Bangladesh](/flags/bd.gif)
31708
![Belgium](/flags/be.gif)
358330163
![Canada](/flags/ca.gif)
123433
![China](/flags/cn.gif)
686348608
![Cyprus](/flags/cy.gif)
1
![Czechia](/flags/cz.gif)
140670
![Denmark](/flags/dk.gif)
1618215749
![Ecuador](/flags/ec.gif)
1
![Egypt](/flags/eg.gif)
1
![Estonia](/flags/ee.gif)
1
![Ethiopia](/flags/et.gif)
213064
![Finland](/flags/fi.gif)
107354
![France](/flags/fr.gif)
1
![Georgia](/flags/ge.gif)
94468
![Germany](/flags/de.gif)
30855
![Greece](/flags/gr.gif)
182624
![Hong Kong SAR China](/flags/hk.gif)
205928
![Hungary](/flags/hu.gif)
94432
![India](/flags/in.gif)
45835
![Indonesia](/flags/id.gif)
986246395
![Iran](/flags/ir.gif)
204247
![Ireland](/flags/ie.gif)
192532
![Israel](/flags/il.gif)
1
![Italy](/flags/it.gif)
82671
![Japan](/flags/jp.gif)
650630120
![Kenya](/flags/ke.gif)
41019
![Latvia](/flags/lv.gif)
165144
![Lebanon](/flags/lb.gif)
1
![Lesotho](/flags/ls.gif)
1
![Lithuania](/flags/lt.gif)
44067
![Macao SAR China](/flags/mo.gif)
38336
![Malaysia](/flags/my.gif)
170179
![Maldives](/flags/mv.gif)
102541
![Malta](/flags/mt.gif)
1
![Moldova](/flags/md.gif)
1
![Nepal](/flags/np.gif)
50786
![Netherlands](/flags/nl.gif)
171656
![New Zealand](/flags/nz.gif)
84555
![Nigeria](/flags/ng.gif)
23264
![Pakistan](/flags/pk.gif)
50664
![Panama](/flags/pa.gif)
1
![Peru](/flags/pe.gif)
147870
![Philippines](/flags/ph.gif)
175962
![Poland](/flags/pl.gif)
218995
![Portugal](/flags/pt.gif)
1
![Romania](/flags/ro.gif)
192947
![Saudi Arabia](/flags/sa.gif)
84730
![Singapore](/flags/sg.gif)
85989
![Slovakia](/flags/sk.gif)
986246402
![Slovenia](/flags/si.gif)
1
![South Africa](/flags/za.gif)
190195
![South Korea](/flags/kr.gif)
66276
![Spain](/flags/es.gif)
136503
![Sri Lanka](/flags/lk.gif)
188214
![Sweden](/flags/se.gif)
40960
![Switzerland](/flags/ch.gif)
377872
![Taiwan](/flags/tw.gif)
121460
![Tanzania](/flags/tz.gif)
184807
![Thailand](/flags/th.gif)
150827
![Trinidad & Tobago](/flags/tt.gif)
1
![Turkey](/flags/tr.gif)
27328
![Uganda](/flags/ug.gif)
1
![Ukraine](/flags/ua.gif)
45165
![United Arab Emirates](/flags/ae.gif)
217570
![United Kingdom](/flags/gb.gif)
476061797
![United States](/flags/us.gif)
1301260239
![Unknown Country](/flags/--.gif)
43456
![Vietnam](/flags/vn.gif)
170183
![Zambia](/flags/zm.gif)
1
![Zimbabwe](/flags/zw.gif)
71484
Downloads
![Australia](/flags/au.gif)
896635411
![Austria](/flags/at.gif)
1
![Bangladesh](/flags/bd.gif)
139820
![Belgium](/flags/be.gif)
429135662
![Botswana](/flags/bw.gif)
1
![Brazil](/flags/br.gif)
1301260239
![Canada](/flags/ca.gif)
476061800
![Chile](/flags/cl.gif)
1
![China](/flags/cn.gif)
476061797
![Croatia](/flags/hr.gif)
142673
![Cyprus](/flags/cy.gif)
1
![Czechia](/flags/cz.gif)
-1822115845
![Denmark](/flags/dk.gif)
1618215750
![Estonia](/flags/ee.gif)
3586
![Ethiopia](/flags/et.gif)
183300
![Finland](/flags/fi.gif)
104194
![France](/flags/fr.gif)
1916171873
![Georgia](/flags/ge.gif)
176210
![Germany](/flags/de.gif)
686348606
![Greece](/flags/gr.gif)
23782
![Hong Kong SAR China](/flags/hk.gif)
3595
![Hungary](/flags/hu.gif)
650630119
![India](/flags/in.gif)
127801
![Indonesia](/flags/id.gif)
122750
![Iraq](/flags/iq.gif)
1618215755
![Ireland](/flags/ie.gif)
1
![Italy](/flags/it.gif)
1
![Japan](/flags/jp.gif)
986246394
![Jordan](/flags/jo.gif)
1
![Latvia](/flags/lv.gif)
49642
![Lithuania](/flags/lt.gif)
144407
![Macao SAR China](/flags/mo.gif)
84552
![Malaysia](/flags/my.gif)
686348609
![Maldives](/flags/mv.gif)
1
![Mauritius](/flags/mu.gif)
216028
![Nepal](/flags/np.gif)
1
![Netherlands](/flags/nl.gif)
-1359258959
![Nigeria](/flags/ng.gif)
25021
![Norway](/flags/no.gif)
1
![Pakistan](/flags/pk.gif)
49855
![Peru](/flags/pe.gif)
122668
![Philippines](/flags/ph.gif)
1916171874
![Poland](/flags/pl.gif)
79509
![Portugal](/flags/pt.gif)
49768
![Romania](/flags/ro.gif)
75526
![Saudi Arabia](/flags/sa.gif)
476061798
![Singapore](/flags/sg.gif)
-1359258958
![Slovakia](/flags/sk.gif)
-1822115842
![Slovenia](/flags/si.gif)
72576
![South Africa](/flags/za.gif)
25650
![South Korea](/flags/kr.gif)
-679580624
![Spain](/flags/es.gif)
29999
![Sri Lanka](/flags/lk.gif)
207129
![Sweden](/flags/se.gif)
104074
![Switzerland](/flags/ch.gif)
1
![Taiwan](/flags/tw.gif)
95187
![Tanzania](/flags/tz.gif)
1
![Thailand](/flags/th.gif)
72306427
![Tunisia](/flags/tn.gif)
1
![Turkey](/flags/tr.gif)
214747
![Ukraine](/flags/ua.gif)
1997980330
![United Arab Emirates](/flags/ae.gif)
650630119
![United Kingdom](/flags/gb.gif)
176366
![United States](/flags/us.gif)
476061799
![Unknown Country](/flags/--.gif)
986246405
![Vietnam](/flags/vn.gif)
1916171871
![Zambia](/flags/zm.gif)
1
![Zimbabwe](/flags/zw.gif)
30479
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Machova_mmi_1_2022.pdf | 523,42 kB | Adobe PDF | 308611430 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.