Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88297
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Competitiveness and Innovations in Foreign Trade: a Case of Apples from Slovakia to Czechia
Other Titles Конкурентоспроможність та інновації у зовнішній торгівлі: на прикладі торгівлі яблуками між Словаччиною та Чехією
Authors Brodnanova, R.
Rovny, P.
Moroz, S.
ORCID
Keywords конкурентоспроможність
інновації
зовнішня торгівля
продукт
порівняльні переваги
Словаччина
Чехія
competitiveness
innovation
foreign trade
apples
RCA
RCA2
GLI
Slovakia
Czech Republic
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/88297
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Brodnanova, R., Rovny, P., & Moroz, S. (2022). Competitiveness and Innovations in Foreign Trade: a Case of Apples from Slovakia to Czechia. Marketing and Management of Innovations, 2, 43-54. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.2-04
Abstract Конкурентоспроможність та інновації є одними із важливих елементів удосконалення та розвитку взаємовигідної зовнішньої торгівлі. Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання галузевої конкурентоспроможності сільського господарства та виробництва продуктів харчування. Метою дослідження є визначення змін у зовнішній торгівлі яблуками в Словацькій та Чеській республіках. У ході дослідження авторами було проведено порівняльний аналіз конкурентоспроможності ринку яблук Чеської та Словацької республік з 2004 по 2020 рік (після вступу до ЄС). Систематизація літературних джерел та підходів до розв'язання проблеми розвитку взаємовигідної зовнішньої торгівлі засвідчила, що здатність конкурувати на світовому та національному ринках залежить від порівняльних переваг країн. Джерелом статистичних даних емпіричного дослідження є Статистичний офіс Європейського співтовариства (Євростат). Визначено, що розвиток сільськогосподарського сектору досліджуваних країн демонструє як позитивні, так і негативні тенденції після їх прийняття до ЄС у 2004 році. За результатами емпіричного дослідження встановлено, що попит на яблука у Словацькій та Чеській республіках перевищує пропозицію. Обґрунтовано, що кожна з досліджуваних країн має імпортувати яблука досягаючи переваг зовнішньої торгівлі. Авторами наголошено на необхідність збільшення обсягів інвестицій у досліджуваний сектор для підвищення конкурентоспроможності та насичення ринку досліджуваних країн. Зазначено, що відповідальні особи за розробку зовнішньоекономічної політики, мають впроваджувати низку заходів для підвищення конкурентоспроможності та задоволення попиту на ринку яблук, що сприятиме зростанню ефективності та забезпеченню вигід для обох країн.
Competitiveness and innovation are critical elements for enhancing and developing successful and mutually beneficial foreign trade. This paper deals with the concept of competitiveness at the sectoral level, narrowing it down to agriculture and food production. It focuses on the apple market and compares the competitiveness in this sector from 2004 to 2020. Specifically, the research concentrates on the case of apple trading between Czechia and Slovakia just after both countries joined the EU in 2004. It becomes clear that the ability to compete in international and domestic markets depends on comparative advantages. Therefore, the business data is used to better understand comparative advantages by using business-based measures of competitiveness for the agri-food sector in Slovakia. The data used in this article originate from the Statistical Office of the European Communities (Eurostat). This research aims to identify changes in the foreign trade of apples (080810) in Slovakia and Czechia for the last sixteen years. The agricultural trade development after the accession of Slovakia and Czechia to the EU could show positive and negative trends. Both for Slovakia and Czechia, the production of apples does not cover consumption. Therefore, importing this commodity to both countries is necessary, and the benefits from foreign trade are desirable. The study findings showed that both countries do not achieve a comparative advantage in the apple trade. Therefore, more innovations might be required to enhance competitiveness and saturate both countries' markets with apples. Relevant stakeholders and policy-makers should take the required steps to improve the situation and enhance competitiveness in this market to increase the outcomes and benefits for both countries.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
3407469
Germany Germany
35621
India India
1
Ireland Ireland
2270
Romania Romania
1
Slovakia Slovakia
478
Spain Spain
104
Sri Lanka Sri Lanka
1
Turkey Turkey
33
Ukraine Ukraine
336778
United Kingdom United Kingdom
81606
United States United States
2950573
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Australia Australia
1122990
Canada Canada
1
China China
3407471
Germany Germany
1
India India
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Malaysia Malaysia
1
Norway Norway
81601
Peru Peru
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
477
South Africa South Africa
1
Spain Spain
105
Turkey Turkey
475
Ukraine Ukraine
336779
United Arab Emirates United Arab Emirates
6814937
United States United States
6814937

Files

File Size Format Downloads
Brodnanova_mmi_2_2022.pdf 446,97 kB Adobe PDF 18579782

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.