Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90652
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Factors that Influence the Intention of Marketing and Technological Innovation in MSMEs |
Other Titles |
Впровадження маркетингових та технологічних інновацій на ММСП: обгрунтування факорів впливу |
Authors |
Wulandari, R.
Koe, W.L. |
ORCID | |
Keywords |
теорія інновацій підприємництво політична стратегія поведінка мотивація характеристики innovation theory entrepreneurship policy strategy attitude motivation characteristics |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90652 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Wulandari, R. & Koe, W. L. (2022). The Factors that Influence the Intention of Marketing and Technological Innovation in MSMEs. Marketing and Management of Innovations, 4, 120-135. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-12 |
Abstract |
Інновації є основними джерлом змін у функціонуванні еконмічних систем. На початковому етапі, інновації
були орієнтовані на технології розроблення нових продуктів. При цьому лише великі компанії могли дозволити
собі їх розробку через складність та коштовність інноваційного процесу. Наразі, інновації та розробки доступні
підприємствам усіх рівнів, включаючи мікро-, малі та середні підприємства (ММСП). Метою даного
дослідження є аналіз впливу характеристик власника ММСП на наміри впроваджувати маркетингові та
технологічніінновації через його ставлення та мотивацію. Для досягнення поставленої мети авторами проведено
SEM-аналіз за допомогою програми SmartPLS. Об'єктом дослідження є ММСП Індонезії, різних видів секторів
економіки. Емпіричне дослідження проведено на основі даних, сформованих для вибірки зі 128 респондентів,
що відповідає теорії Хейра. Мінімальний поріг для опрацювання даних програмою SmartPLS становить 100.
Результати дослідження показали, що ставлення та мотивація впливають на інноваційні наміри як
безпосередньо, так і в якості проміжних змінних, які підвищують допитливість, оптимізм та готовність до
ризику. Лідерство, соціальний статус, ставлення та мотивація впливають на маркетингові інноваційні наміри.
Своєю чергою, обізнаність, фінансова стабільність, оптимізм, схильність до ризику, ставлення та мотивація
безпосередньо впливають на технологічні інноваційні наміри. Результати дослідження мають практичне
значення для уряду та громадських організацій та можуть бути дорожньою картою ММСП для підвищення
ефективності їх інноваційної діяльності. Автори зазначили, що ставлення та мотивація власників ММСП до
інноваційної діяльності сприяє їх заохоченню та підвищує наміри впроваджувати інновації. Інновації, що
здійснюються ММСП у широкому масштабі, можуть покращити їх діяльність та сприяти подоланню
економічного спаду. Новизною даного дослідження є аналіз ставлення та мотивації на наміри впроваджувати як
маркетингові, так і технологічні інновації. Innovation drives change, and conversely, innovation occurs because of change. Initially, innovation was only oriented toward technology in discovering new products. Only large companies could do it since it requires a challenging process. All levels, including MSMEs, could carry out further developments and innovation because innovation is not only about technological innovations. Based on this, the research objectives are to analyze the influence of the MSME owner’s characteristics on the intention of marketing and technological innovation through attitude and motivation in Indonesia. SEM analysis with the Smart-PLS program was used to answer the research objectives. The population in this study is the Indonesian micro, small, and medium enterprises from various types of businesses. Samples are 128 respondents to meet Hair theory. The minimum threshold for processing by the Smart PLS program is 100. Judgment sampling is defined as the sampling technique. The results of this study are attitude and motivation affect innovation intentions, both directly and as intervening variables that encourage curiosity, optimism, and risk-taking. Opinion leadership, social status, attitudes, and motivation influence the intention of marketing innovation, whereas awareness, financial stability, optimism, risk-taking, attitudes, and motivation directly affect the intention of technological innovation. The findings of this study are useful for the government and social organizations as a companion for MSMEs to massively increase intention in innovation for MSMEs by creating activities that foster attitudes and motivation to innovate. With the massive formation of attitudes and motivation to innovate, several characteristics possessed by MSME owners are encouraged to strengthen, thus giving rise to the intention to innovate. The innovations carried out by MSMEs on a massive scale can improve their performance and become a solution to the downturn. These characteristics, attitudes, and motivations are the novelty of this research, which are the factors influencing the intention to innovate, both marketing and technological innovation. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
China
1
Czechia
1
Germany
1
India
1
Indonesia
304
Ireland
1
Malaysia
11
Netherlands
1
Nigeria
1
Philippines
1
Singapore
117142
Ukraine
17356
United Kingdom
778
United States
423057
Unknown Country
576014
Downloads
China
17356
Czechia
1
India
2030
Indonesia
305
Malaysia
54
Nigeria
1
Spain
1
Switzerland
1
Ukraine
9693
United Arab Emirates
45508
United Kingdom
779
United States
423058
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Wulandari_mmi_4_2022.pdf | 755.58 kB | Adobe PDF | 498788 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.