Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91317
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The impact of AI development on the development of marketing communications
Other Titles Вплив розвитку Штучного Інтелекту на розвиток маркетингових комунікацій
Authors Nesterenko, Volodymyr Ivanovych  
Olefirenko, Oleh Mykhailovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-1792-9823
http://orcid.org/0000-0002-6214-4590
Keywords маркетингова комунікація
штучний інтелект
реклама
цінності
тренди
трансформація суспільних цінностей
marketing communication
artificial intelligence
advertising
values
trends
the transformation of social values
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91317
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Nesterenko, V., & Olefirenko, O. (2023). The impact of AI development on the development of marketing communications. Marketing and Management of Innovations, 1, 169-181. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-15
Abstract Маркетингова комунікація була і залишається важливою складовою діяльності компаній. З розвитком технологій, її прояви та форми постійно змінюються, що дозволяє маркетологам знаходити нові способи впливу на споживачів та просування продукції. У даній роботі розглянуто одну з нових форм, а саме рекламу, створену за сприянням штучного інтелекту. Метою дослідження є оцінювання впливу технологій на розвиток маркетингових комунікацій. Для досягнення поставленої мети у статті використано ANOVA моделювання. Авторами систематизовано можливості використання штучного інтелекту та його вплив на ефективність маркетингової кампанії. Авторами розглянуто реальні кейси використання технологій штучного інтелекту великими компаніями, проаналізовано ключові індикатори їх ефективності. Вихідну базу дослідження сформовано основі результатів опитування респондентів з метою визначення їх вражень від декількох рекламних роликів, один із яких був написаний штучним інтелектом, а інші – ні. Результати ANOVA моделювання дозволили підтвердити гіпотезу про існування статистично значимої різниці в сприйнятті рекламного ролика, створеного штучним інтелектом, на відміну від роликів, створених виключно людьми. А також наявність статистичної різниці в сприйнятті ролика створеного штучним інтелектом у розрізі гендерного фактору. Результати дослідження доповнюють наявні напрацювання у сфері маркетингу, а також дає змогу поновому поглянути на сучасні принципи проведення рекламних кампаній, подальший розвиток технологій у даній сфері. Також в роботі описано основні можливості використання штучного інтелекту у сфері маркетингових досліджень. Було визначено, що все більше компаній починають використовувати штучний інтелект та експериментувати з його результатами. Крім того, наявні тенденції стрімкого розвитку новітніх технологій та їх лавиноподібне проникнення в усі сфери життя обумовлює відповідної реакції ринкового середовища. З огляду на це, компанії повинні адаптуватись до нових викликів та адаптувати свої рекламні кампанії з урахуванням новітніх тенденцій ринку з метою збереження своєї конкурентоспроможності.
Advertising has always been and remains an important part of companies' operations. With the development of technology, its implementation and forms are constantly changing, allowing marketers to find new ways to influence consumers and promote products. One of these new forms, namely advertising created with the assistance of artificial intelligence, will be analyzed in the research. The research aims to assess the impact of technology on the development of marketing communications. The study applies ANNOVA techniques to achieve the paper’s aims. A general review of the possibilities of using artificial intelligence to improve the marketing campaign and modern developments in artificial intelligence technologies that can (or will) be implemented in the marketing industry was conducted. Many options for realizing all the benefits provided by the technology, aside from the possibility of increasing the efficiency of advertising and collecting user data, were highlighted. The results of the ANOVA modeling allowed confirming the hypothesis about the existence of a statistically significant difference in the perception of the advertising video created by artificial intelligence, as opposed to videos created exclusively by humans. Additionally, there was a statistically significant difference in the perception of the video created by artificial intelligence with regards to the gender factor. The authors briefly reviewed real-life cases of artificial intelligence technologies used by some large companies and showed their efficiency indicators. The authors also surveyed a group of people about their impressions of several commercials, one of which was written by artificial intelligence and the others not. The research brings new knowledge to modern marketing theory and allows for a fresh look at the current principles of advertising campaigns and further development of technologies in this area.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
218289
Austria Austria
1
Brazil Brazil
1
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
552
Caribbean Netherlands Caribbean Netherlands
114
China China
681021573
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
France France
123
Germany Germany
112621
India India
6966
Indonesia Indonesia
3130116
Iran Iran
526
Ireland Ireland
24431893
Italy Italy
92437577
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Morocco Morocco
-1163888015
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
3130117
Pakistan Pakistan
560
Poland Poland
556
Portugal Portugal
6965
Romania Romania
6958
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
3130112
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
6942
Turkey Turkey
92437574
Ukraine Ukraine
92437559
United Arab Emirates United Arab Emirates
92437572
United Kingdom United Kingdom
92437568
United States United States
-241433221
Unknown Country Unknown Country
24431895
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Bulgaria Bulgaria
1
Caribbean Netherlands Caribbean Netherlands
1
China China
-203496493
Egypt Egypt
3130114
France France
112621
Germany Germany
-1163888018
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
92437580
India India
92437561
Indonesia Indonesia
218283
Iran Iran
585
Ireland Ireland
24431894
Japan Japan
1
Latvia Latvia
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
-203496490
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1
Poland Poland
218284
Portugal Portugal
33
Serbia Serbia
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
588
South Korea South Korea
92437578
Spain Spain
110
Sweden Sweden
558
Taiwan Taiwan
6951
Ukraine Ukraine
1044736465
United Arab Emirates United Arab Emirates
-241433217
United Kingdom United Kingdom
92437569
United States United States
-203496489
Unknown Country Unknown Country
24431896

Files

File Size Format Downloads
Nesterenko_mmi_1_2023.pdf 520,21 kB Adobe PDF -548772025

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.