Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91320
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Influence of Benevolence and Credibility on Conduct of Integrative Negotiation Behaviours
Other Titles Ефективність ведення переговорів на ринку В2B: вплив доброзичливості та довіри
Authors Rahmoune, M.
Alsagaf, M.
Abdeltawab, A.M.
Azhari, A.
Hofaidhllaoui, M.
ORCID
Keywords кооперація
переговори
виробники
ритейлери
постачальники
довіра
cooperation
negotiation
producers
retailers
suppliers
trust
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91320
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rahmoune, M., Alsagaf, M., Abdeltawab, A. M., Azhari, A., & Hofaidhllaoui, M. (2023). Influence of Benevolence and Credibility on Conduct of Integrative Negotiation Behaviours. Marketing and Management of Innovations, 1, 213-223. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-18
Abstract Метою статті є визначення впливу доброзичливості та довіри на ведення переговорів між виробниками та дистриб'юторами на ринках B2B. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи регресійного та факторного аналізу. Вихідні дані дослідження сформовано на основі результатів опитування 253 виробників та 53 дистриб'юторів. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить наявність конвергенції між рівнями сприйняття виробників та дистриб'юторів. Результати емпіричного аналізу засвідчили значний позитивний вплив довіри на інтегративну та кооперативну поведінку ведення переговорів, тоді як причинно-наслідковий зв’язок між доброзичливістю, інтегративною та кооперативною поведінкою в переговорах є незначним. Результати регресійного аналізу підтвердили відсутність позитивного впливу доброзичливості, як індикатора довіри, на інтегративну та кооперативну поведінку в переговорах. Отримані результати дослідження засвідчили, що довіра позитивно впливає на проведення інтеграційних переговорів. Результати факторного аналізу на основі головних компонент сприйняття виробників та дистриб’юторів вказують на незначний зв'язок між доброзичливістю та веденням інтегративних переговорів. Запропоновано будувати інтеграційні та кооперативні переговори між виробниками та дистриб’юторами залежно від ступеня довіри між ними. Отримані результати доповнюють теоретичні положення і методико-практичних рекомендацій щодо маркетингової комунікативної діяльності на ринках B2B. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для виробників та дистриб’юторів при побудові маркетингової комунікаційної стратегії. При цьому результати дослідження мають більший значний ефект на комунікаційну стратегію дистриб’юторів, які, порівняно із виробниками, результат діяльності яких є більш залежними від ефективності ведення переговорів. Результати дослідження мають практичне значення та можуть бути прийняті до уваги менеджерами при проведенні ефективних переговорів.
This paper aims to determine the influence of benevolence and credibility on cooperative negotiation in the B2B markets between manufacturers and distributors using the dyadic methodology. The Principal Component Analysis (PCA) emphasizes the bi-dimensionality of trust, credibility, and benevolence by surveying 253 manufacturers and 53 distributors. Analyzing the perceptions of Producers and Retailers revealed the existence of a “perceptual convergence” between them. Moreover, the results from the dyadic analysis of the representative sample of the study showed a significant and positive impact of credibility on integrative and cooperative negotiation behavior. However, it also revealed an insignificant relation between cause and effect between benevolence and integrative and cooperative negotiation behavior. After using regression, benevolence as a dimension of trust positively impacts the integrative and cooperative negotiation behavior estimates reject. This research created a retailer and manufacturer integrative and cooperative negotiation behavior model for the B2B markets, adding to the greater knowledge of Marketing and Management. The proposed model shall aid manufacturers and retailers in effective integrative business negotiation. Retailers, who are more powerful than producers, benefit more from utilizing negotiation as a tool to exercise a better influence over producers/suppliers and, thus, reach better results. Nevertheless, the findings revealed that Trust impacts positively and directly integrative negotiation. Hence, it suggests building integrative and cooperative negotiations between producers and retailers depending on the degree of trust between them. Finally, the findings can be considered an evident aid for managers to accomplish effective negotiations better. It is worth mentioning that the results of the PCA of producers' and retailers' perceptions designate the insignificant relationship between benevolence and integrative negotiation.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
72
France France
26
Germany Germany
379
Ireland Ireland
13
Mongolia Mongolia
1
South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
2506
United Kingdom United Kingdom
1255
United States United States
59596
Unknown Country Unknown Country
7514
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Belize Belize
1
France France
32
Switzerland Switzerland
59596
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
7514
United Arab Emirates United Arab Emirates
36061
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
71365
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Rahmoune_mmi_1_2023.pdf 561,94 kB Adobe PDF 174572

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.