Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91436
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Stakeholders’ communication in the process of innovations commercialization on the global market
Authors Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna  
Kotenko, Stanislav Ihorovych  
Saher, Liudmyla Yuriivna  
Щолокова, Г.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4570-3389
http://orcid.org/0000-0001-8684-0163
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477
Keywords стейкхолдери
стейкхолдеры
stakeholders
комунікація
коммуникация
communication
інновації
инновации
innovations
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91436
Publisher Університет ім. Альфреда Нобеля
License Copyright not evaluated
Citation Shcherbachenko V.O., Kotenko S.I., Saher L.Yu., Shcholokova H.V. Stakeholders’ communication in the process of innovations commercialization on the global market (2022). Аcademic review. 2 (57). Р. 158-170. DOI: 10.32342/2074-5354-2022-2-57-12.
Abstract Будь-який бізнес-процес потребує чітко налагодженої комунікації між його учасниками. Процес комерціалізації інновацій також не є винятком. Швидкість та успіх комерціалізації залежить від самих учасників, якості налагодженої взаємодії між ними, їхнього цілепокладання, мотивації тощо. Правильна побудована комунікаційна взаємодія не тільки пришвидшує виведення інновацій на ринок, а також сприяє формуванню довготривалих відносин. Проте підбір учасників ланцюга комерціалізації інновацій та налагодження між ними стійких гармонійних взаємовідносин є досить складним, тривалим і відповідальним процесом. У статті наведено результати дослідження ролі стейкхолдерів у процесі комерціалізації інновацій. Метою дослідження є аналіз комунікацій та взаємодії стейкхолдерів у процесі комерціалізації інновацій у міжнародному бізнес-середовищі. Для досягнення поставленої мети необхідно реалізувати наступні завдання: визначити етапи аналізу стейкхолдерів комерціалізації інновацій, проаналізувати ступінь їх важливості та зацікавленості, визначити методи взаємодії стейкхолдерів у міжнародному бізнес-середовищі. Основними методами дослідження, які були використані при написанні статті, є порівняльний аналіз наукових публікацій та досліджень роботи з комерціалізації інновацій, узагальнення та візуалізація карти програмним забезпеченням VOS Viewer, аналіз стейкхолдерів та методів взаємодії в процесі комерціалізації інновацій, зокрема, матриця зацікавлених сторін, матриця Менделова (матриця «влада/інтерес»), модель зацікавлених сторін Мітчелла-Агла-Вуда, система оцінки підзвітності, карта зацікавлених сторін. За допомогою програмного продукту VOSviewer була створена карта візуалізації у зв’язку з поняттями «комерціалізація інновацій», «стейкхолдери» та суміжними ідеями на основі інформації з бази даних Scopus. У процесі роботи над статтею були проаналізовані літературні джерела, близькі до теми дослідження. Результати аналізу підтвердили теорію про форми взаємодії стейкхолдерів у процесі комерціалізації інновацій.
Любой бизнес-процесс нуждается в четко отлаженной коммуникации между его участниками. Процесс коммерциализации инноваций также не является исключением. Скорость и успех коммерциализации зависит от самих участников, качества налаженного взаимодействия между ними, их целеполагания, мотивации и т.д. Правильное построенное коммуникационное взаимодействие не только ускоряет выведение инноваций на рынок, но также способствует формированию долговременных отношений. Однако подбор участников цепи коммерциализации инноваций и налаживания между ними устойчивых гармонических взаимоотношений достаточно сложным, длительным и ответственным процессом. В статье приведены результаты исследования роли стейкхолдеров в процессе коммерциализации. инноваций. Целью исследования является анализ коммуникаций и взаимодействия стейкхолдеров в процессе коммерциализации инноваций в международной бизнес-среде. Для достижения поставленных целей необходимо реализовать следующие задачи: определить этапы анализа стейкхолдеров коммерциализации инноваций, проанализировать степень их важности и заинтересованности, определить методы взаимодействия стейкхолдеров в международной бизнес-среде. Основными методами исследования, которые были использованы при написании статьи, есть сравнительный анализ научных публикаций и исследований работы по коммерциализации инноваций, обобщение и визуализация карты программным обеспечением VOS Viewer, анализ стейкхолдеров и методов взаимодействия в процессе коммерциализации инноваций, в частности, матрица заинтересованных сторон, матрица Менделова (матрица «власть/интерес»), модель заинтересованных сторон Митчелла-Агла-Вуда, система оценки подотчетности, карта заинтересованных сторон. С помощью программного продукта VOSviewer была создана карта визуализации в связи с понятиями "коммерциализация инноваций", "стейкхолдеры" и смежными идеями на основе информации из базы данных Scopus. В процессе работы над статьей были проанализированы литературные источники, близкие к теме исследования. Результаты анализа подтвердили теорию о формах взаимодействия стейкхолдеров в процессе коммерциализации инноваций.
It is impossible to commercialize innovations without properly selected participants. Participants are the key to building a reliable commercialization chain capable of quickly and efficiently turning an idea into an innovative product. However, selecting participants in the innovation commercialization chain is a rather complex, lengthy, and appropriate process. The success and speed of commercialization of innovations depend on it. In addition to selecting participants, it is important to ensure communication between them, that is, to establish communication at a qualitative level, achieving harmonious relations. Properly constructed communication interaction will accelerate the introduction of innovations to the market and contribute to forming long-term relationships. The article contains the results of an investigation of stakeholders in the process of innovation commercialization. The study’s purpose is to analyze stakeholders’ communications and interaction in the commercialization of innovations in the international business environment. To achieve this goal, it is necessary to implement the following tasks: to define the stages of stakeholder analysis of innovation commercialization, analyze the degree of their importance and interest, and determine methods of interaction between stakeholders in the international business environment. The main research methods used in the process of writing the article are comparative analysis of scientific publications and research on the work of commercialization of innovations, generalization and visualization map by VOS viewer software analysis of stakeholders, and methods of interaction in the process of commercialization of innovations, in particular the matrix of stakeholders, the Mendelow’s Matrix (“power/interest” matrix), Mitchell-Agle-Wood Stakeholder Model, Accountability Scorecard, Stakeholder’s Map. With the help of the VOS viewer software product, a visualization map was created in connection with the concepts of “commercialization of innovations”, “stakeholders” and related ideas based on information from the Scopus database. While working on the article, literary sources were analyzed close to the research topic. The analysis results confirmed the theory of the forms of interaction between stakeholders in the process of innovation commercialization.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
58760980
Austria Austria
-1160594334
Belgium Belgium
1
Canada Canada
58760978
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
238963814
Finland Finland
1
Germany Germany
238963834
Ghana Ghana
489545740
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1160594361
India India
364254794
Ireland Ireland
-1926703048
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
6117021
Malaysia Malaysia
10452
Mauritius Mauritius
1882024287
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
1
New Zealand New Zealand
217627
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
238963774
Poland Poland
3058486
Romania Romania
1
Singapore Singapore
-163093691
South Africa South Africa
238963805
Spain Spain
1
Sri Lanka Sri Lanka
-580213840
St. Vincent & Grenadines St. Vincent & Grenadines
238963829
Sweden Sweden
1882024278
Tanzania Tanzania
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
238963836
Uganda Uganda
489545754
Ukraine Ukraine
931621590
United Arab Emirates United Arab Emirates
238963821
United Kingdom United Kingdom
1480255375
United States United States
1581682732
Unknown Country Unknown Country
-163093693

Downloads

Australia Australia
1
Botswana Botswana
314226
China China
1
Cyprus Cyprus
1882024293
France France
1
Germany Germany
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
364254790
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
238963797
Italy Italy
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kenya Kenya
-2137994260
Mauritius Mauritius
1882024290
Netherlands Netherlands
238963817
Nigeria Nigeria
238963840
Pakistan Pakistan
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Tanzania Tanzania
1
Trinidad & Tobago Trinidad & Tobago
238963837
Ukraine Ukraine
95157
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1480255366
United States United States
-1926703047
Unknown Country Unknown Country
-163093692
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Shcherbachenko_Academic Review.pdf 1,25 MB Adobe PDF -1957934866

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.