Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93142
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Analysis of the Impact of Advertising on the Change of Voter Behavior of Consumers (Voters) in The Slovak Republic
Other Titles Аналіз впливу реклами на зміну виборчої поведінки споживачів (виборців) в Словацькій Республіці
Authors Gburova, J.
Gavurova, B.
Bacik, R.
Tomasova, M.
ORCID
Keywords реклама
маркетингова комунікація
політичний маркетинг
виборча поведінка
політичний маркетинг
advertising
marketing communication
political marketing
voter behavior
political marketing
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93142
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Gburova, J., Gavurova, B., Bacik, R., & Tomasova, M. (2023). Analysis of the Impact of Advertising on the Change of Voter Behavior of Consumers (Voters) in The Slovak Republic. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 134–141. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-12
Abstract У сучасному світі, де споживачі постійно піддаються впливу рекламних повідомлень та інформації, реклама має значущу роль у підвищенні ефективності політичного маркетингу. Вплив реклами на зміну поведінки виборців в Словацькій Республіці є питанням, яке заслуговує на увагу, оскільки політичні кампанії все більше використовують рекламні технології та засоби масової інформації для досягнення своїх цілей. Реклама під час виборів не є чимось новим, але її форма та обсяг істотно змінилися з приходом цифрової ери. Політичні діячі та партії вкладають значні кошти в рекламні кампанії, які охоплюють традиційні медіа, такі як телебачення, радіо та друковані видання, а також нові онлайн платформи та соціальні медіа. Метою статті є аналіз впливу реклами на зміну поведінки виборців та прийняття ними політичних рішень в Словацькій Республіці. Первинну інформацію отримано шляхом анкетування 362 респондентів. Об'єктом дослідження були виборці, які проживають в регіоні східної Словаччини. Отримані первинні дані оброблено статистичним програмним продуктами. Для перевірки висунутих гіпотез дослідження використано статистичний тест Пірсона і коефіцієнт Крамера. Результати дослідження дозволили підтвердити другу гіпотезу, що обґрунтовує наявність статистично значущого взаємозв’язку між засобами реклами та статусом респондентів. Результати дослідження можуть бути корисними для різних зацікавлених сторін. Політичні діячі та партії можуть використовувати отримані рекомендації щодо ефективного використання реклами під час передвиборчої кампаній. Крім того, менеджери засобів масової інформації можуть використовувати рекомендації при виборі релевантного каналу комунікації з урахуванням впливу політичних рекламних матеріалів на політичні рішення виборців. Отримані результати сприяють прозорості, інформованості та якості політичного процесу в Словацькій Республіці.
In this day and age, where we are constantly exposed to advertising messages and information, it is not surprising that advertising also plays a significant role in the political sphere. The impact of advertising on changing voter behavior in the Slovak Republic is a matter that deserves attention as political campaigns increasingly use advertising techniques and media to achieve their objectives. Advertising in elections is nothing new, but its form and scope have changed significantly with the advent of the digital era. Candidates and political parties are investing heavily in advertising campaigns, which range from traditional media such as television, radio and print to new online platforms and social media. The aim of the paper is to summarize the issue of advertising, as well as to analyse the impact of advertising i on the change in voting behaviour and decision-making of Slovak consumers (voters). The primary information was obtained by actual collection. The sample consisted of 362 respondents. The subjects of the research were consumers living in the region of eastern Slovakia. The obtained primary data were then processed in the statistical program, and Pearson’s chi-squared test and Cramer’s V were used to confirm or reject the established hypotheses. The second hypothesis examined has also been confirmed and shows us that there is a significant relationship between the means of advertising and the gender of respondents. The results of our research can be of benefit to various stakeholders. Political actors and parties will gain valuable information on how to use advertising effectively during campaigns. The media will have a better understanding of the impact of political advertisements and how to improve their services. The public will have a better understanding of the impact of political ads on voter decisions, and the academic community will have new insights to study and research. Overall, these results contribute to the transparency, information and quality of the political process in the Slovak Republic.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Belgium Belgium
845503
Canada Canada
10203
Chile Chile
37997
Colombia Colombia
1
Czechia Czechia
10205
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1
Ireland Ireland
2808
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
516
Philippines Philippines
75993
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
2804
Sweden Sweden
845501
Ukraine Ukraine
1
United States United States
845504
Unknown Country Unknown Country
207

Downloads

Austria Austria
1
Canada Canada
1
Croatia Croatia
1
Finland Finland
1
France France
1
Iran Iran
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Peru Peru
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
31
Ukraine Ukraine
1
United States United States
704754

Files

File Size Format Downloads
Gburova_mmi_3_2023.pdf 392.46 kB Adobe PDF 704796

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.