Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93752
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Strategic Management: Factors Influencing (De)Centralization in Multinational Corporations Operating in Slovakia
Other Titles Стратегічне управління: фактори, що впливають на (де)централізацію в міжнародних корпораціях Словаччини
Authors Fitala, P.
Kozakova, J.
Skypalova, R.
Srbova, A.
ORCID
Keywords (де)централізація
інвестиції
організація
бізнес
власність
(De)centralization
investment
organization
business
ownership
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93752
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Fitala, P., Kozakova, J., Skypalova, R., & Srbova, A. (2023). Strategic Management: Factors Influencing (De)Centralization in Multinational Corporations Operating in Slovakia. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 223–238. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-17
Abstract У сфері (де)централізації компаній виникає необхідність дослідження факторів, що впливають на процеси прийняття рішень та організаційну структуру. Метою статті є вивчення взаємозв'язків між структурою власності, створенням прямих іноземних інвестицій (ПІІ) та розміром компанії в контексті аспектів (де)централізації у вибраній групі компаній в Словаччині. Основною ідеєю статті є обґрунтування важливість проблеми (де)централізації. Дослідниками у статті використано статистичні методи для аналізу даних, включаючи непараметричний тест Крускала-Уолліса та аналіз з використанням тесту порівняння попарно. Ці тести були застосовані для визначення статистично значущих відмінностей між обраними факторами та окремими змінними, що стосуються (де)централізації. Емпіричні результати дослідження свідчать, що прямі іноземні інвестиції мають статистично значущий вплив на (де)централізацію у сферах закупівлі матеріалів/товарів, виробництва/планування/постачання, маркетингового планування, продажу кінцевому споживачеві та зайнятості менеджменту компанії. Структура власності має статистично значущий вплив на (де)централізацію щодо закупівлі матеріалів/товарів, виробництва/планування/постачання та маркетингового планування. Крім того розмір компанії є важливим у стратегічному управлінні та рішеннях щодо виробництва/планування/постачання. Це дослідження вносить свій вклад у існуючий науковий ландшафт, надаючи уявлення про конкретний контекст (де)централізації в бізнес-середовищі Словаччини. Використання методів статистичного аналізу підвищує вагомість отриманих результатів та об’єктивність сформованих рекомендацій. Отримані результати можуть бути використанні під час прийняття рішень, стратегій розподілу ресурсів та формування організаційної структури компанії. Це дослідження заповнює прогалину в існуючому науковому бекграунді щодо (де)централізації, акцентуючи увагу на взаємозв'язках між структурою власності, обсягами прямих іноземних інвестицій та розміром компанії. Отримані результати можуть стати основою для майбутніх досліджень у цій сфері щодо факторів, які впливають на ефективність (де)централізації в Словаччині.
In the field of (de)centralization of companies, there is a need to explore the factors that influence decision-making processes and organizational structures. However, limited research has focused specifically on the Slovakian business environment, warranting further investigation. This article aims to examine the relationships between ownership structure, the establishment of direct foreign equity participation (DFEP) and company size in relation to aspects of (de)centralization in a select group of companies in Slovakia. The aim is to highlight the importance of the (de)centralization problem. The researchers employed statistical methods to analyse the data, including the nonparametric Kruskal‒Wallis test and post hoc analysis using the pairwise comparison post hoc test. These tests were applied to identify statistically significant differences between the chosen factors and individual variables relating to (de)centralization. The findings indicate that the establishment of DFEP significantly influences (de)centralization in areas such as the purchase of materials/goods, production/planning/provision, marketing planning, sales to the end customer and the filling of managerial positions. Ownership structure was also found to significantly influence (de)centralization with regard to the purchase of materials/goods, production/planning/provision and marketing planning. Similarly, company size seems to play a role in strategic management and production/planning/provision decisions. This study contributes to the existing body of knowledge by offering insights into the specific context of (de)centralization in the Slovakian business environment. The use of statistical analysis methods enhances the rigor of the findings. The findings provide practical implications for decision-making processes, resource allocation strategies and organizational design. This research fills a gap in the literature by focusing on the relationships between ownership structure, the establishment of DFEP and company size within the context of (de)centralization. This study serves as a foundation for future research in this field, guiding further exploration and understanding of the factors affecting (de)centralization in Slovakia.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Ireland Ireland
6
Ukraine Ukraine
1
United States United States
48
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
29

Downloads

Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
1
United States United States
86

Files

File Size Format Downloads
Fitala_mmi_4_2023.pdf 498,25 kB Adobe PDF 88

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.