Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74318
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Theoretical and Methodical Approaches to the Definition of Marketing Risks Management Concept at Industrial Enterprises
Other Titles Теоретико-методичні підходи до визначення концепції управління маркетинговими ризиками на промислових підприємствах
Authors Tkachenko, V.
Kwilinski, A.
Tkachenko, I.
Puzyrova, P.
ORCID
Keywords ризик
маркетинговий ризик
концепція
підприємство
оптимізація,
страхування
управління
підприємство
ефективність
моніторинг
аналіз
оцінка
господарська діяльність
активність підприємства
стейкхолдери
risk
marketing risk
concept
enterprise
optimization
insurance
management
efficiency
monitoring
analysis
evaluation
economic activity
the activity of the enterprise
stakeholders
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/74318
Publisher Sumy State University
License
Citation Tkachenko, V., Kwilinski, A., Tkachenko, I., & Puzyrova, P. (2019). Theoretical and Methodical Approaches to the Definition of Marketing Risks Management Concept at Industrial Enterprises. Marketing and Management of Innovations, 2, 228-238. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-20
Abstract У статті досліджено концепцію управління маркетинговими ризиками через призму трактувань понять "ризик", "маркетинговий ризик", "управління". Авторами зазначено, що будь-яке підприємство, яке вступає у товарно-грошові відносини або починає власну господарську діяльність, постає перед такими завданнями як: мінімізація ризику, страхування ризику та уникнення ризикових подій. При цьому ризики можуть бути пов’язані не лише безпосередньо з діяльністю підприємства, а й з його оточуючим середовищем (політична та економічна ситуація в країні, макроекономічні коливання, соціокультура населення, нормативно-правова та законодавча база, глобалізація економіки в цілому). Авторами запропоновано механізми мінімізації (оптимізації), хеджування та уникнення можливих ризиків з метою забезпечення безперервної, стабільної, ефективної і прибуткової діяльності підприємства. На основі результатів систематизації наукових підходів до визначення сутності поняття "ризик", у статті запропоновано визначати ризи як соціальноекономічну категорію, що віддзеркалює особливі аспекти сприйняття стейкхолдерами об’єктивно існуючого стану невизначеності та конфліктності, якому притаманний процес цілеспрямування, управління, прийняття рішень, контролю, оцінки, мотивації, що підпадає під можливі загрози та характеризуються невикористаними ресурсами і можливостями. У процесі дослідження понятійного апарату авторами з’ясовано, що динамічний розвиток ринкових відносин обумовлює виникнення проблеми управління маркетинговими ризиками. Авторами наголошено, що управління маркетинговими ризиками підприємств – це не тільки теоретико-методичне обгрунтування підходів до управління ними, але й розробка, впровадження, супровід, моніторинг та оцінка результату запропонованих заходів на практиці. Оскільки ризики є невід’ємною складовою процесу ведення будь-якої господарської діяльності і впливають на кінцеві її результати, актуальним є подальше дослідження концепції управління маркетинговими ризиками з метою виокремлення інструментів запобігання небажаних результатів та отримання максимального ефекту їх застосування.
In the paper, the concept of marketing risks management is examined through the prism of the interpretations of the concept of risk, marketing risk, management, in order to optimize it and efficiently operate the enterprise. Any enterprise entering into commodity-money relations, or starts its own economic activity, appears to debate such issues as risk, risk minimization, risk insurance and risk avoidance. Moreover, the risks may be related not only to the enterprise activity but also to its environment (political and economic situation in the country, macroeconomic fluctuations of the economy, sociocultural population, legal and legislative framework, globalization of the economy in general). However, along with this, there is also a research possibility, analysis, estimation, miscalculation, minimization (optimization), hedging, risk avoidance in order to ensure continuous, stable, efficient and profitable activity of the enterprise. Achievement of this result is possible only under the condition of effective risk management or the use of risk management at the enterprise. This will enable the enterprise to provide the necessary resources to ensure the continuity of the production or financial-economic process at the time of an uncertain situation or risk. Any economic, financial, marketing, production, innovation or management activities are always risky. Even if the enterprise is in a state of rest and does not show any business activity, it is burdened with the risk of a lack of profit and unused capacities. Therefore, the risk is a socioeconomic category that reflects the particular aspects of stakeholders' perception of objectively existing uncertainty and conflict state, which is characterized by the process of targeting, management, decision-making, control, evaluation, the motivation that is subject to possible threats and characterized by unused resources and opportunities. In the research process of the conceptual apparatus, it was found that the dynamic development of market relations makes the problemof marketing risks management especially relevant today for top-managers of the higher level of any enterprise, because the business entities face many negative factors, affecting the desired result of their activity, etc. marketing risks management of business entities is not only a theoretical and methodological substantiation of approaches to managing them, but also the development, implementation, maintenance, monitoring and evaluation of the results of the proposed actions in practice. Since risks are an integral part of any economic activity process and conduct its final outcomes, therefore, the issue of researching the concept of marketing risks management is raised to prevent undesirable results and obtain the maximum efficiency.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
-2090476713
Austria Austria
1
Canada Canada
1
China China
389408251
Egypt Egypt
1
Finland Finland
1
France France
-2107570613
Germany Germany
-2090476740
Ghana Ghana
1
Greece Greece
56537
India India
1
Indonesia Indonesia
-2090476721
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
3444153
Israel Israel
1
Japan Japan
194704126
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
-2090476726
Mauritius Mauritius
1
Netherlands Netherlands
-2090476719
New Zealand New Zealand
-1672685406
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
-2090476729
Singapore Singapore
-2107570607
South Africa South Africa
1
Sudan Sudan
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
358400479
United Kingdom United Kingdom
-2090476717
United States United States
-2090476723
Unknown Country Unknown Country
-1084526260
Vietnam Vietnam
-2090476735
Zimbabwe Zimbabwe
-1672685400

Downloads

Australia Australia
1
Cambodia Cambodia
1
Canada Canada
-2090476733
China China
1
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
1
Germany Germany
-2107570644
India India
1
Indonesia Indonesia
-2107570622
Iraq Iraq
1
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
-2090476724
Mozambique Mozambique
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
-2107570610
United Kingdom United Kingdom
257355623
United States United States
-2090476732
Unknown Country Unknown Country
-2107570621

Files

File Size Format Downloads
Tkachenko_MMI_02_2019.pdf 377.13 kB Adobe PDF -1559455158

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.