Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Economic security of the country: marketing, institutional and political determinants
Other Titles Економічна безпека країни: маркетингові, інституційні та політичні детермінанти
Authors Harust, Yurii Vitaliiovych  
Melnyk, Vadym Ivanovych
Prasol, L.
Keywords economic security
corruption
stability
government
brand
економічна безпека
корупція
стабільність
уряд
бренд
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229
Publisher Sumy State University
License
Citation Harust, Yu., Melnyk, V. (2019). Economic Security of the Country: Marketing, Institutional and Political Determinants. Marketing and Management of Innovations, 4, 373-382. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-29
Abstract The aim of the paper was analysing of the main indicators which influence on the country’s economic security. The authors allocated the main approaches to define economic security. Traditionally the economic security was analysed as a range of economic parameters which are not considering the institutional and marketing parameters. The authors highlighted, the different types of combinations of marketing, political and institutional indicators could influence on the level of the country’s security level with different power. On this basis, the key factors which influenced on the level of the economic security were identified. All indicators were combined in three groups: marketing, political and institutional. To the political indicators, the parameters as follows were included: violence/terrorism; voice and accountability rating; rule of law; control of corruption. The marketing group of indicators contained the parameter – the country’s brand. The institutional group involved: adjusted net national income per capita; agricultural raw materials exports; agriculture, value-added; external balance on goods and services; food exports; food imports; foreign direct investment, nett inflows; GDP growth; wage and salaried workers, total; GDP per capita growth; industry, value-added; total natural resources rents; trade. Thus, in the paper, the authors checked the hypothesis as follows: the existence of the statistically significant relationship between marketing, political and institutional parameters and level of economic security. The informational basis for analyses was dataset from the: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank. For checking hypothesis, the 2SLS method was chosen. The analysed period 2002-2018 years. The empirical findings proved that political stability had a negative statistically significant impact at level 1% on agriculture value-added, agricultural raw materials exports, food imports. Besides, the rule of law had a negative significant impact on the indicators: agricultural raw materials exports, value-added, and agriculture value-added. The finding proved that political and institutional imbalance restricts the recovering of the country’s economic security. In this case, the government should consider not only economic parameters but also marketing and institutional during developing the mechanism to increase the level of the country’s economic security.
Метою статті є аналіз основних показників, які впливають на рівень економічної безпеки країни. Авторами проаналізовано основні підходи до визначення економічної безпеки. Встановлено, що традиційно економічну безпеку досліджували з точки зори оцінювання економічних параметрів розвитку країни. У роботі обґрунтовано, що політичні, інституціональні, маркетингові фактори в різних комбінаціях можуть суттєво підсилити, так і зменшити поточний рівень макроекономічних показників національної економіки. На основі аналізу наукової літератури, авторами запропоновано виокремити три групи показників, що впливають на рівень економічної безпеки країни, а саме: маркетингові, політичні та інституційні. До політичних показників включено такі параметри як: насильство/тероризм; свобода слова; верховенство права; контроль корупції. Маркетингова група показників містила параметри, що оцінюють бренд країни. Інституційна група включає: скоригований чистий національний доходів на душу населення; експорт сільськогосподарської сировини; додана вартість сільського господарства; зовнішній баланс товарів і послуг; експорт продовольства; імпорт продовольства; прямі іноземні інвестиції, зростання ВВП; заробітна плата; зростання ВВП на душу населення; додана вартість промисловості; загальна орендна плата за природні ресурси; торгівля. У статті, авторами висунуто гіпотезу про наявність статистично значущого впливу маркетингових, політичних та інституційних параметрів на рівень економічної безпеки країни. Інформаційну базу дослідження згенеровано з баз даних: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank за 2002-2018 роки. Для перевірки гіпотези обрано метод 2SLS. Емпіричні результати дали підстави зробити висновок, що політична стабільність має негативний статистично значущий вплив на рівні 1% на додану вартість сільського господарства, експорт сільськогосподарської сировини, імпорт продовольства. Крім того, верховенство права негативно впливає на такі показники як: експорт сільськогосподарської сировини та додана вартість сільського господарства. Отримані результати засвідчили, що політичні та інституційні дисбаланси обмежують відновлення економічної безпеки в країні. У цьому випадку, уряд повинен враховувати не лише економічні параметри, а й маркетингові та інституційні під час розроблення механізму підвищення рівня економічної безпеки країни.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

Australia Australia
94266
Brazil Brazil
1
Canada Canada
16
France France
1
Germany Germany
2235
Gibraltar Gibraltar
1
India India
1
Lithuania Lithuania
365857
Malaysia Malaysia
5610
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
11220
Pakistan Pakistan
365855
South Africa South Africa
1
Sweden Sweden
365856
Ukraine Ukraine
1098
United Kingdom United Kingdom
62845
United States United States
94272
Unknown Country Unknown Country
12

Downloads

Australia Australia
1
Canada Canada
17
Germany Germany
1
India India
1
Lithuania Lithuania
94277
Malaysia Malaysia
5611
Romania Romania
1
South Africa South Africa
94273
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1099
United Kingdom United Kingdom
31422
United States United States
365854
Unknown Country Unknown Country
2

Files

File Size Format Downloads
29_A400-2019_Harust et al.pdf 335,78 kB Adobe PDF 592560

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.