Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Economic security of the country: marketing, institutional and political determinants
Other Titles Економічна безпека країни: маркетингові, інституційні та політичні детермінанти
Authors Harust, Yurii Vitaliiovych  
Melnyk, Vadym Ivanovych
Prasol, L.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5450-4368
Keywords economic security
corruption
stability
government
brand
економічна безпека
корупція
стабільність
уряд
бренд
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76229
Publisher Sumy State University
License
Citation Harust, Yu., Melnyk, V. (2019). Economic Security of the Country: Marketing, Institutional and Political Determinants. Marketing and Management of Innovations, 4, 373-382. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-29
Abstract The aim of the paper was analysing of the main indicators which influence on the country’s economic security. The authors allocated the main approaches to define economic security. Traditionally the economic security was analysed as a range of economic parameters which are not considering the institutional and marketing parameters. The authors highlighted, the different types of combinations of marketing, political and institutional indicators could influence on the level of the country’s security level with different power. On this basis, the key factors which influenced on the level of the economic security were identified. All indicators were combined in three groups: marketing, political and institutional. To the political indicators, the parameters as follows were included: violence/terrorism; voice and accountability rating; rule of law; control of corruption. The marketing group of indicators contained the parameter – the country’s brand. The institutional group involved: adjusted net national income per capita; agricultural raw materials exports; agriculture, value-added; external balance on goods and services; food exports; food imports; foreign direct investment, nett inflows; GDP growth; wage and salaried workers, total; GDP per capita growth; industry, value-added; total natural resources rents; trade. Thus, in the paper, the authors checked the hypothesis as follows: the existence of the statistically significant relationship between marketing, political and institutional parameters and level of economic security. The informational basis for analyses was dataset from the: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank. For checking hypothesis, the 2SLS method was chosen. The analysed period 2002-2018 years. The empirical findings proved that political stability had a negative statistically significant impact at level 1% on agriculture value-added, agricultural raw materials exports, food imports. Besides, the rule of law had a negative significant impact on the indicators: agricultural raw materials exports, value-added, and agriculture value-added. The finding proved that political and institutional imbalance restricts the recovering of the country’s economic security. In this case, the government should consider not only economic parameters but also marketing and institutional during developing the mechanism to increase the level of the country’s economic security.
Метою статті є аналіз основних показників, які впливають на рівень економічної безпеки країни. Авторами проаналізовано основні підходи до визначення економічної безпеки. Встановлено, що традиційно економічну безпеку досліджували з точки зори оцінювання економічних параметрів розвитку країни. У роботі обґрунтовано, що політичні, інституціональні, маркетингові фактори в різних комбінаціях можуть суттєво підсилити, так і зменшити поточний рівень макроекономічних показників національної економіки. На основі аналізу наукової літератури, авторами запропоновано виокремити три групи показників, що впливають на рівень економічної безпеки країни, а саме: маркетингові, політичні та інституційні. До політичних показників включено такі параметри як: насильство/тероризм; свобода слова; верховенство права; контроль корупції. Маркетингова група показників містила параметри, що оцінюють бренд країни. Інституційна група включає: скоригований чистий національний доходів на душу населення; експорт сільськогосподарської сировини; додана вартість сільського господарства; зовнішній баланс товарів і послуг; експорт продовольства; імпорт продовольства; прямі іноземні інвестиції, зростання ВВП; заробітна плата; зростання ВВП на душу населення; додана вартість промисловості; загальна орендна плата за природні ресурси; торгівля. У статті, авторами висунуто гіпотезу про наявність статистично значущого впливу маркетингових, політичних та інституційних параметрів на рівень економічної безпеки країни. Інформаційну базу дослідження згенеровано з баз даних: World Government Indicators, Future Brand, World Data Bank за 2002-2018 роки. Для перевірки гіпотези обрано метод 2SLS. Емпіричні результати дали підстави зробити висновок, що політична стабільність має негативний статистично значущий вплив на рівні 1% на додану вартість сільського господарства, експорт сільськогосподарської сировини, імпорт продовольства. Крім того, верховенство права негативно впливає на такі показники як: експорт сільськогосподарської сировини та додана вартість сільського господарства. Отримані результати засвідчили, що політичні та інституційні дисбаланси обмежують відновлення економічної безпеки в країні. У цьому випадку, уряд повинен враховувати не лише економічні параметри, а й маркетингові та інституційні під час розроблення механізму підвищення рівня економічної безпеки країни.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
-207654988
Australia Australia
137090
Austria Austria
1
Brazil Brazil
31209
Canada Canada
16
China China
1
Czechia Czechia
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Denmark Denmark
1
Estonia Estonia
1
France France
185472275
Germany Germany
-548795689
Gibraltar Gibraltar
1
Greece Greece
1
Hungary Hungary
1
India India
4013196
Indonesia Indonesia
-1246153300
Iran Iran
146008
Ireland Ireland
67593
Japan Japan
452131293
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
-1246153305
Malaysia Malaysia
452131279
Mexico Mexico
1
Myanmar (Burma) Myanmar (Burma)
452131289
Netherlands Netherlands
11220
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
65819
Philippines Philippines
1
Poland Poland
38337
Singapore Singapore
29052
Slovakia Slovakia
1512641557
South Africa South Africa
121764613
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
365856
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
452131282
Ukraine Ukraine
217589
United Kingdom United Kingdom
-415309977
United States United States
-1246153301
Unknown Country Unknown Country
-274397839
Vietnam Vietnam
1369155

Downloads

Australia Australia
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
-1246153305
China China
-1549722653
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
Estonia Estonia
1
Georgia Georgia
1
Germany Germany
-1549722654
Ghana Ghana
185472263
India India
185472264
Indonesia Indonesia
143342
Iran Iran
214451
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1512641556
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
92841
Macao SAR China Macao SAR China
1
Malaysia Malaysia
5611
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
161195
Philippines Philippines
1
Poland Poland
452131281
Portugal Portugal
194264
Romania Romania
1
Singapore Singapore
-1549722654
Slovakia Slovakia
1512641558
South Africa South Africa
14681381
South Korea South Korea
452131276
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
121764612
Ukraine Ukraine
500488317
United Kingdom United Kingdom
52505
United States United States
-1549722654
Unknown Country Unknown Country
2
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
29_A400-2019_Harust et al.pdf 335,78 kB Adobe PDF 1788212110

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.