Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78316
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Репрезентація цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві
Other Titles Репрезентация ценностей в рекламе в современном украинском обществе
Representation of values in advertising in contemporary Ukrainian society
Authors Yanenko, Yaroslav Vasylovych  
Keywords бренд
brand
контрманіпуляція
контрманипуляция
reverse manipulation
рекламне повідомлення
рекламное сообщение
advertising message
репрезентація
репрезентация
representation
соціальний оксюморон
социальный оксюморон
social oxymoron
трансляція
трансляция
translation
українська реклама
украинская реклама
Ukrainian advertising
цінності
ценности
values
Type Synopsis
Date of Issue 2012
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78316
Publisher Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
License
Citation Яненко, Я.В. Репрезентація цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві [Текст]: автореферат ... канд. соц. наук, спец.: 22.00.04 – спеціальні та галузеві соціології / Я.В. Яненко. – Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. – Харків, 2012. – 18 с.
Abstract Дисертацію присвячено дослідженню особливостей трансляції та репрезентації цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві. Проаналізовано теоретико-методологічні підходи до вивчення реклами як соціального феномена, концептуалізовано поняття “реклама в сучасному українському суспільстві ”. Наведено перелік основних цінностей, що репрезентуються в рекламі в сучасному українському суспільстві, запропоновано спосіб виявлення показників трансляції цінностей в рекламних повідомленнях. Виявлено особливості репрезентації цінностей в рекламі в сучасному українському суспільстві, що дозволило довести взаємозв'язок змісту реклами і трансформацій у цінностях українського суспільства. Обгрунтовано значення реклами в сучасному українському суспільстві, що стало умовою виявлення феномена “контрманіпуляція” і присутності в рекламі “соціальних оксюморонів”. Наведено практичні рекомендації щодо створення соціально орієнтованої реклами, яка базується на цінностях.
Диссертация посвящена исследованию особенностей трансляции и репрезентации ценностей в рекламе в современном украинском обществе. Проанализированы теоретико-методологические подходы к изучению рекламы как социального феномена, концептуализовано понятие "реклама в современном украинском обществе". Приведен перечень основных ценностей, которые представлены в рекламе в современном украинском обществе, предложен способ выявления показателей трансляции ценностей в рекламных сообщениях. Выявлены особенности репрезентации ценностей в рекламе в современном украинском обществе, что позволило доказать взаимосвязь содержания рекламы и трансформаций в ценностях украинского общества. Обосновано значение рекламы в современном украинском обществе, что стало условием выявления феномена "контрманипуляция" и присутствия в рекламе "социальных оксюморонов". Приведены практические рекомендации по созданию социально ориентированной рекламы, основанной на ценностях.
The thesis is dedicated to the researches of the peculiarities of translation and representation of values in advertising in the contemporary Ukrainian society. Theoretical and methodological approaches to the studying of advertising as a social phenomenon have been analysed; the notion of “Ukrainian advertising” has been conceptualized. There is a list of the main values which are representation in advertising in contemporary Ukrainian society; the way of discovering of indicators of broadcasting values in advertisement is offered. Specific features of representation of values in advertising in the contemporary Ukrainian society have been determined, and it made it possible to prove the relationship between the advertising content and the transformation in the system of values in Ukrainian society. The importance of advertising in the contemporary Ukrainian society has been substantiated, and it became the condition of identifying the phenomenon of “reverse manipulation” and the presence of “social oxymoron” in the Ukrainian advertising. There is a number of practical pieces of advice as to creating of effective advertising based on values.
Appears in Collections: Автореферати

Views

China China
1
Greece Greece
113
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
227
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
566

Downloads

France France
1
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
225
United Kingdom United Kingdom
1

Files

File Size Format Downloads
Yanenko_aref_2012.pdf 314,29 kB Adobe PDF 229

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.