Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84323
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Political Marketing: Impact of Public Relations on the Change in Voter Behaviour of Consumers (Voters)
Other Titles Політичний маркетинг: вплив ефективності управління зв’язками з громадськістю на зміну поведінки споживачів (виборців)
Authors Bacik, R.
Gavurova, B.
Gburova, J.
Keywords зв’язки з громадськістю
споживач
імідж
політичний маркетинг
реклама
public relations
consumer
image
political marketing
advertising
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/84323
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bacik, R., Gavurova, B., & Gburova, J. (2021). Political Marketing: Impact of Public Relations on the Change in Voter Behaviour of Consumers (Voters). Marketing and Management of Innovations, 2, 40-48. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.2-03
Abstract У сучасному конкурентному середовищі компанії приділяють особливу увагу управлінню зв’язками з громадськістю при просуванні товарів та створенні іміджу, тоді як раніше зв’язки з громадськістю тривалий час були другорядними у маркетинговій комунікаційній діяльності. Авторами зазначено, що ефективне управління зв’язками з громадськістю дозволяє впливати на рівень обізнаності суспільства узгоджуючи власні інтереси з суспільними при мінімальних витратах та високому рівні довіри. У статті наголошено, що в політичній діяльності, зв’язки з громадськістю спрямовані на формування іміджу, завоювання частки виборців або їх переконання. Однак, авторами зазначено, що політичні партії повинні дотримуватись принципів правдивості та уникати будь-яких інформаційних спотворень при інформуванні громадськості. Метою статті є визначення впливу ефективності управління зв’язками з громадськістю на поведінку та прийняття рішень словацькими споживачами (виборцями). Для досягнення поставленої мети проведено теоретичний аналіз наукових напрацювань щодо досліджуваного питання та визначено відмінності між зв’язками з громадськістю та рекламою. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих на основі результатів опитування 362 виборців східного регіону Словаччини. Для опрацювання отриманих даних застосовано статистичне програмне забезпечення. Для підтвердження або відхилення сформованих гіпотез застосовано критерій Хі-квадрат Пірсона. За результатами дослідження встановлено статистично значущі відмінності у сприйнятті інструментарію управління зв’язками з громадськістю залежно від освіти респондентів. Висновки дослідження мають практичне значення та можуть бути корисними менеджерам політичного маркетингу, політичним партіям, політичним діячам Словаччини. Разом із тим вони можуть бути використані у якості інформаційного джерела та основою для формування ефективного набору інструментів управління зв’язками з громадськістю при просуванні політичних партій та кандидатів.
Companies use marketing public relations to support the marketing department or product promotion and image-making. The discipline of public relations usually used to be of secondary importance in marketing communication activities for ages. Marketing public relations could affect public awareness at a fraction of the cost of advertising and is often much more credible. Public relations are intended to positively influence development in society by aligning one's own interests with those of the public. Public relations objectives in politics focus on building image, securing market share, or increasing consumer (voter) conviction. Political parties should inform the public of their activities based on truthfulness and without any distortion. The paper aims to theoretically summarize public relations and differences between public relations and advertising and an analysis of the impact of public relations and public relations tools on the change of voting behavior and decision-making of Slovak consumers (voters). The empirical study was carried out based on a research of 362 in Slovakia consumers (voters). The primary information was the actual collection. The sample consisted of 362 respondents. The obtained primary data were processed in the statistical program. The method Pearson's Chi-squared test was used to confirm or reject the stated hypothesis. The subject of the research were consumers living in the region of eastern Slovakia. The obtained results showed statistically significant differences in the perception of tools and public relations methods depending on respondents' education. The findings could be beneficial for several target groups, namely marketing managers in the political field, political parties, political candidates, not only in Eastern Slovakia but within the framework of whole Slovakia. At the same time, they could serve as a source of information and as a basis for deciding and establishing the right tools of public relations in promoting political parties and political candidates.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Bosnia & Herzegovina Bosnia & Herzegovina
1
China China
9608
Egypt Egypt
9615
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
India India
1
Indonesia Indonesia
340240
Iran Iran
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Pakistan Pakistan
44933
Peru Peru
44929
Philippines Philippines
1
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1439
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
5039
Ukraine Ukraine
9610
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
975792
Vietnam Vietnam
170122

Downloads

Belgium Belgium
1
Czechia Czechia
5038
Egypt Egypt
975796
Ghana Ghana
1
Iceland Iceland
1442
Iran Iran
1
Iraq Iraq
1
Morocco Morocco
1
Pakistan Pakistan
44934
Peru Peru
5042
Russia Russia
1
Singapore Singapore
9620
Slovakia Slovakia
975794
South Africa South Africa
721
Spain Spain
1
Turkey Turkey
2876
Ukraine Ukraine
229
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
975793
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Bacik_mmi_2_2021.pdf 338,05 kB Adobe PDF 2997296

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.